Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 23:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/forskare-svart-for-vissa-elever-att-motsvara-forvantningarna/

STHLM

Forskare: ”Svårt för vissa elever att motsvara förväntningarna”

Johan Skytteskolan i Älvsjö får kritik av forskare. Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, och menar att så kallade konceptskolor kan vara utmanande för elever.

– Att de själva ganska tidigt ska strukturera upp sig kan vara bra för barn med kognitiv möjlighet, men det finns en mindre grupp som har svårt för att motsvara förväntningarna, säger han. 

På senare år har allt fler skolor rört sig i en riktning från den traditionella undervisningen, där det blir det vanligare att man får ta ett allt större ansvar som elev.

Ofta handlar det om att man inom undervisningen går alltmer mot grupp- och projektarbeten och självständighet. Utan fasta tider och med ett varierande schema menar Sven Bölte att elever kan uppleva skolgången som svår. 

– Allt det här gör att det blir mer utmanande för barn som har svårigheter. De har svårt att förstå vad som förväntas och hur de ska organisera sig. Att de själva ganska tidigt ska strukturera upp sig, det kan vara bra för barn med kognitiv möjlighet, men det finns en mindre grupp som har svårt för att motsvara förväntningarna, säger Sven Bölte, professor på Karolinska institutet. 

På Johan Skytteskolan i Älvsjö har man sedan 2019 omstrukturerat skolan och byggt en ny modern del där tanken är att man ska kombinera en traditionell del med en mer nytänkande utbildning. De nya lokalerna saknar klassrum, en idé som ska bidra till ett inkluderande landskap och större trygghet bland eleverna. 

Så kallade konceptskolor kan vara utmanande för elever som har svårigheter, enligt Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.
Så kallade konceptskolor kan vara utmanande för elever som har svårigheter, enligt Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap. Foto: Karolinska institutet

En ny arkitektur i skolmiljöer kan vara bra men löser inte grundläggande problem som trygghet, enligt Sven Bölte.

– Det är väldigt bra att man har nya skolor med ny arkitektur, många gamla skolbyggnader har inga möjligheter för eleverna till arbetsro eller en lugn rast. Men jag tror inte på dessa idéer om att man bara tar bort några utrymmen så ger det eleverna en bättre skolgång, säger han. 

Enligt Johan Skytteskolans rektor Stig Gisslén visar trygghetsundersökningar att kapprum och korridorer är platser där särskilt många utsätts för mobbning. Sven Bölte förtydligar att mobbning inte uppstår på grund av trånga gångar och kapprum.

– Mobbning uppstår på grund av en typ av interaktion mellan människor, det kommer att förflyttas till andra ställen om man tar bort dessa utrymmen. Det finns evidensbaserade antimobbningsprogram som fungerar väldigt bra, säger han.

Svenska skolor har enligt skollagen skyldighet att inkludera barn med olika utmaningar. Sven Bölte hänvisar till att forskning saknas inom området för hur skolor utan klassrum ska hjälpa barn med inlärning, särskilt de med funktionsnedsättning. 

– Jag är hundra procent säker på att det inte finns någon forskning som visar att det här gör en bra skillnad, det här är framför allt ett optimistiskt antagande, säger han. 

Tillsammans med Stockholms stad har han gjort en undersökning och frågat nästan 5.000 personer, allt från grundskole- och gymnasielärare till elevhälsan, om de känner sig kompetenta nog att hålla en inkluderande undervisning. 

– Det är en bråkdel av dessa som känner sig tillräckligt kompetenta, då tycker jag att det är konstigt att man ska lösa dessa utmaningar genom att göra klassrummet ännu mer komplext, säger han.