Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Försökte låna taxibilar dagen innan skolskjutshaveriet

Samma dag som avtalet om skoltaxin trädde i kraft vädjade Favuras vd Hans Eriksson till andra taxibolag om att låna bilar. ”Med facit i hand skulle vi inte ha tecknat det här avtalet”, säger nu Christer Edfeldt, chef för stadens serviceförvaltning.

DN berättade i förra veckan att det nya upplägget med skoltaxi havererade redan första dagen. Hans Eriksson, vd på det berörda taxibolaget Favura anbud AB, sa då att problemen berodde på tekniskt strul – och inte bristande kapacitet. En utsaga som han står fast vid:

– Vi har lyx med bilar. Det är inte där problemet ligger, säger Hans Eriksson.

Men DN kan nu berätta att han bara dagen innan hundratals funktionsnedsatta barn, vuxna och äldre blev utan skjuts, vädjade till andra taxibolag om hjälp. I ett mail daterat 1 januari 2017, som DN tagit del av, skriver Hans Eriksson till Haninge & Nynäshamns Taxi:

”Vi behöver extra resurser nu vid uppstarten av vårt nya avtal med Stockholm Stad...Så om ni har bussar (färdtjänsttypen) så vill jag boka upp dem de närmaste två veckorna. Fem bussar om möjligt. Har ni personbilar med skolskylt så är de också intressanta.”

Även andra taxibolag fick samma förfrågan.

– Jag ville ha hängslen och livrem. Jag ville vara säker på att vi skulle klara uppdraget så jag tog i allt jag kunde. Kunde jag säkra upp i det läget så gjorde jag det. Om vi hade fem bussar skulle jag inte gå omkull på att de blev stående, men om vi saknade fem bussar skulle det göra väldigt ont, säger Hans Eriksson.

I går kom Favura och Stockholms stad överens om att minska bolagets uppdrag ytterligare, till att bara omfatta skoltaxi.

– Grundfelet är att det var för kort tid (mellan att avtalet skrevs och började gälla, reds anm.) Jag vill inte undanta mig ansvaret eftersom jag skrev på avtalet, men i efterhand kan man säga: vi skrev på ett självmordsuppdrag, säger Hans Eriksson.

– Vi har haft ont i själen över dessa misslyckanden. Vi är inte några riskkapitalbolag utan många av oss har kört i den här branschen länge.

Skoltaxin har i veckan fungerat bra, enligt Hans Eriksson, även om det varit förseningar.

– Nu ska vi se till att skolskjutsen fungerar på en förväntad nivå och då tänker vi räcka upp handen igen och återtar då gärna bitar ur kakan.

Bo Hjert, vd på Haninge & Nynäshamns Taxi, är kritisk till att Stockholm stad tog in ett bolag som ”saknar kapacitet”.

– Stockholms stad gjorde en dundertavla som tog in en leverantör som inte hade någon omsättning, inga bilar, inte någonting, säger Bo Hjert.

Christer Edfeldt, chef för serviceförvaltningen, säger att uppgifterna om att Favura försökt låna bilar i sista stund är ”bekymmersamma” och att man med facit i hand inte borde ha skrivit under avtalet. 

– Men vi såg ingen anledning att misstro Favuras anbud. Det var ett försök att släppa in en ny aktör på marknaden och bredda konkurrensen. De fick en begränsad del av uppdraget men tyvärr sprack planen och staden tar förstås sitt ansvar för den uppstådda situationen. Vi har lyckats med hjälp av övriga taxibolag lösa den akuta situationen denna vecka och jobbar nu aktivt med att få till en mer permanent lösning, säger Christer Edfeldt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.