Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 12:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/fortfarande-oklart-nar-citybanans-rulltrappor-ar-i-drift/

STHLM

Fortfarande oklart när Citybanans rulltrappor är i drift

I dagsläget är tio rulltrappor på Citybanan fortfarande ur funktion, varav nio på stationen Stockholm City. Foto: Magnus Hallgren

Trots att det snart har gått ett år sedan kaoset med rulltrapporna på Stockholm City finns fortfarande ingen prognos för när samtliga rulltrappor är i drift. I sommar kan läget bli extra besvärligt då även fjärrtågsresenärer hänvisas till att resa genom Citybanan.

– Vi tar höjd för att fler resenärer med större bagagemängder kommer att resa med oss, säger Aleksander Krajisnik på SL. 

DN har i flera artiklar berättat om rulltrappskaoset på pendeltågsstationen Stockholm City. Det var den 9 juli förra året som en rulltrappa började skena efter att en koppling gått sönder. Haveriet innebar att 71 rulltrappor på stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan stoppades för kontroll. Utredningen som presenterades i januari visade att olyckan orsakats av att en koppling inte varit tillräckligt robust. 

Samma fel upptäcktes på flera andra rulltrappor på båda stationerna, vilket gjorde att dessa stängdes av. I dagsläget är tio stycken fortfarande ur funktion, varav nio på Stockholm City. Under 2019 har totalt 20 rulltrappor med kopplingsproblemet åtgärdats. 

I sommar fortsätter upprustningen av järnvägen mellan Stockholm central och Stockholms södra, den så kallade Getingmidjan. Fjärrtågsresenärer är hänvisade till att i stället resa med Citybanan. Med anledning av att rulltrappskaoset ännu inte är löst kommer det att få negativ påverkan på resenärerna genom kapacitetsbrist. 

– Det kommer att vara extra besvärligt i sommar med tanke på de upprustningar som ska göras i kollektivtrafiken och eftersom alla rulltrappor ännu inte är i drift, säger Aleksander Krajisnik, presskontakt på SL. 

Trafikförvaltningen säger sig jobba så snabbt de kan med att lösa problemet, men trots att det snart har gått ett år sedan rulltrappan skenade finns ännu ingen prognos för när samtliga rulltrappor kan vara i drift. 

– Arbetet har fortlöpt väldigt väl, men vi utesluter inte att det kan bli fler komplikationer. Anledningen till att det tar lång tid att lösa problemet är för att det finns olika konstruktioner av rulltrapporna med olika förutsättningar. Dessutom behöver den nya kopplingen komma på plats och andra delar specialtillverkas. Det tar lite tid och det får tyvärr göra det då vi sätter säkerheten främst. 

Hur ska ni hantera situationen på Stockholm City i sommar när fler fjärrtågsresenärer kommer att resa med Citybanan?

– Vi tar höjd för att fler resenärer med större bagagemängder kommer att resa med oss genom att bland annat placera ut ytterligare informationsvärdar. Men vår förhoppning är att fler rulltrappor ska vara i drift till sommaren, säger Aleksander Krajisnik. 

Läs mer: Felanmälda rulltrappor kunde inte stängas av 

Läs mer: Politiker oeniga om hur rulltrappskaoset ska lösas 

Läs mer: Fridhemsplans t-banestation stänger i tre månader