Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-02 20:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/fraga-eva-karin-tegelfavorit-som-vacker-fragor/

STHLM

Fråga Eva-Karin: Tegelfavorit som väcker frågor

”Utan titel 1999-2000” är ett konstverk på Skeppsholmen.
”Utan titel 1999-2000” är ett konstverk på Skeppsholmen. Foto: Eva-Karin Gyllenberg

DN:s Eva-Karin Gyllenberg svarar på läsarnas frågor om Stockholm.

Hej Eva-Karin!

Jag och min man tycker om att promenera runt i Stockholm. Nyligen ”upptäckte” vi en byggnad på Skeppsholmen som vi inte reflekterat över tidigare. Den ligger vid kajen nära Torpedverkstaden. Vet du något om den? Vad är det och vad har den använts till? Eller är den inte färdig? Är det kanske ett ”slupskjul”? Gatan i närheten heter ju så.

Annika Görander

Svar: Den här byggnaden har jag skrivit om tidigare i spalten, men det är också en byggnad som jag får frågor om med jämna mellanrum (tre gånger de senaste veckorna) så därför kan det kanske vara dags för att ta upp frågan på nytt. ”Byggnaden” är ett konstverk av den danske konstnären Per Kirkeby (1938-2018).

Kirkeby, som var en av de 19 ledamöterna i Det Danske Akademi och innehavare av såväl Elefantorden som Thorvaldsenmedaljen, skapade flera liknande verk i rött tegel, alla med olika namn och utan ”tak”. Hans skapelser finns förutom i hemstaden Köpenhamn i Rotterdam, Turin, Frankfurt och på flera ställen i Danmark.

Titeln på verket på Skeppsholmen lyder kort och gott ”Utan titel 1999-2000”. Det beställdes av Statens fastighetsverk, som förvaltar Skeppsholmen och hade konstnären fått bestämma hade ”Utan titel” blivit betydligt större än det blev. Per Kirkeby gjorde ett antal skisser när han fick uppdraget. En av skisserna täckte hela Slupskjulsplan och hade den skissen blivit verklighet skulle konstverket ha maskerat det pumphus som står på platsen.

Utan titel 1999-2000 på Skeppsholmen väcker frågor.
Utan titel 1999-2000 på Skeppsholmen väcker frågor. Foto: Eva-Karin Gyllenberg

När Kirkeby visade skissen för Fastighetsverket blev det dock kalla handen. Det visade sig nämligen att tegelbyggnaden enligt den skissen skulle se ut som ett hakkors uppifrån.

Kirkeby tvingades tillbaka till skissblocket och resultatet blev ett betydligt mindre konstverk. Konstnärens förkärlek för tegel går inte att ta miste på. Han beskrev vid ett tillfälle kärleken med orden:

”Jag älskar tegel. Det är helt okomplicerat liksom tavlorna. Det är en upplevelse. Man går nästan in i allihop eller igenom. Det handlar om rum och det handlar om ljus och skugga.”

Kirkebys vision var att besökarna/betraktarna ska uppleva verket dels inifrån väggarna, dels från Moderna museets balkong.

Läs fler frågor här 

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt