Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Från Slussenmotståndare till fallucksfantast

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Erik Ardelius

Före valet 2014 ville Daniel Helldén (MP) stoppa Slussen, stänga Bromma och stoppa Förbifart Stockholm. Så blev det inte.

DN Sthlm tar en titt på trafikborgarrådet som förlorade tre stora strider, och där nyheterna inte längre handlar om kraftfulla nej till trafikbyggen utan om falluckor i vägbanorna.

Budgetpresentation i Stockholms stadshus. Finansborgarrådet och socialdemokraten Karin Wanngård tar ton. Hon låter som Löfven när hon pratar om otrygghet, ett stopp för gängvåldet och om att att bygga ett Stockholm för alla. 

Bredvid henne står trafikborgarrådet Daniel Helldén, miljöpartisternas representant för dagen. 

Han låter inte på samma sätt som han gjorde för fyra år sedan. 

Tidigare tog han strid i några av de mest infekterade trafikfrågorna i Stockholm.

Han sa nej till nya Slussen. Han ville begrava planerna på Förbifart Stockholm, och han ville göra om Bromma flygplats till bostäder. 

Men det är inte dessa frågor som Daniel Helldén pratar om när han tre år och fyra budgetar senare tilldelas ordet och ska prata om trafiken.

I stället pratar han om renare parker. Om mer resurser till städning. Och om falluckor i vägen - ett nytt fräsigt trafikhinder som ska testas i Stockholm.

Helldén har bytt fokus, och när han presenterar sina områden i den nya majoritetsbudgeten är de gamla stridsfrågorna sedan länge överspelade. 

Det blev förlust. Bromma är kvar. Förbifarten håller på att byggas. Gamla Slussen är sprängd och tillfälligt ersatt med en grop. 

Att Helldén inte fått igenom sina ståndpunkter i sina stridsfrågor är i ärlighetens namn inte bara hans fel – regeringen hade ett och annat att säga i både frågan om flygplatsen och om Förbifarten.

Helldén tycker fortfarande att man borde lagt pengarna för Förbifarten på kollektivtrafik. Han vill inte tro att frågan om Bromma flygplats är död (även om nuvarande avtal för flygtrafik därifrån gäller till 2038)

– Jag hoppas ju att det kommer. Men det kommer nog inte vara en så stor stridsfråga. Jag tycker att det finns en tydlig enighet om att flygplatsen inte har en framtid på sikt, säger Daniel Helldén själv.

Huruvida enigheten är så stor som Helldén hävdar att den är återstår att se. Frågan om Bromma flygplats kommer att debatteras igen och igen.

Tre år i styret gör saker med politiker och med partier - fråga bara Fridolin om migrationsöverenskommelsen.

Helldéns förhållningssätt till sina gamla stridsfrågor liknar Fridolins. Han tycker fortfarande att Bromma borde stänga. Skillnaden är bara att Daniel Helldén inte är den som kommer att stå på barrikaderna på samma sätt som tidigare.

Läs mer: Skola och trygghet i fokus i nästa års budget

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.