Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/gangtunnel-i-sundbyberg-stangs-anses-for-otrygg/

STHLM

Gångtunnel i Sundbyberg stängs – anses för otrygg

Passagerna under järnvägen är centrala för Sundbybergs infrastruktur. Men nu stängs en av gångtunnlarna på obestämd tid.
– Tunneln är viktig, men i nuläget är den för otrygg, säger Tomas Lindvall på Sundbybergs kommun.

Järnvägen går mitt genom Sundbyberg, och kommunikationerna över och under spåren är viktiga för att hålla ihop stadens båda delar. Nu har en av gång- och cykeltunnlarna under spåren stängts av på obestämd tid, något Stockholm Direkt var först att berätta.

Tomas Lindvall, teknisk chef vid stadsmiljö- och serviceförvaltningen i Sundbyberg, säger att stängningen främst beror på att gångtunneln är otrygg och i alldeles för dåligt skick.

– Tunneln är viktig, men i nuläget är den för otrygg. Det handlar om allt från stor nedskräpning och branta trappor till att människor sover i tunneln. Vi måste värdera nyttan och i nuläget är det säkrare att vänta tills man kan passera över spåren, eller ta den andra tillgänglighetsanpassade tunneln i närheten, säger han.

Den aktuella passagen, som ligger vid Esplanaden, runt 200 meter från den stora tunneln vid pendeltågsstationen, är gammal och nedgången. Avrinningen är också dålig och när det regnar blir det ibland översvämning. Det har det även blivit vid klottersanering, då den tjocka färgen bidragit till stopp i avloppet. 

– Den är gammal, sliten och svårtillgänglig. Vi har fått göra en avvägning och i det här fallet beslutat oss för att stänga tunneln tills vidare, säger Tomas Lindvall. 

Senast 2022 är det tänkt att tunneln ska rivas, oavsett om den öppnas dessförinnan. Då ska nämligen tunnlarna för pendeltågen under Sundbyberg börja byggas, ett arbete som väntas ta åtta år.

– Om tunneln ska vara stängd tills dess att den ska rivas inom vårt stadsutvecklingsprojekt Sundbybergs nya stadskärna och nedgrävningen av Mälarbanan inom något år eller om vi kan öppna upp den igen får vi se, säger Tomas Lindvall.