Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Gratisparkerade bilar kan vara ett minne blott

Nu avgiftsbeläggs parkeringen i allt fler av Stockholms stadsdelar.
Nu avgiftsbeläggs parkeringen i allt fler av Stockholms stadsdelar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

På torsdag införs Stockholms stads nya parkeringsregler. Då börjar omskyltningen i de första stadsdelarna när stora delar av ytterstaden ska få p-avgifter och boendeparkering.

Politikerna i Stadshuset är överens om att det behövs nya regler och högre avgifter, men de borgerliga är kritiska.

Sakta men säkert ska det bli nya parkeringsregler och nya parkeringsavgifter i hela Stockholm. De första nya skyltarna av tusentals skyltar börjar sättas upp i Traneberg, Ekhagen och Hammarbyhöjden på torsdagen. Sedan införs det nya regelverket i stadsdel för stadsdel i områdena närmast utanför tullarna, där det blivit allt svårare att hitta en parkeringsplats, fram till i vår. Sedan är det innerstadens tur och under 2018 införs p-avgifter lite längre ut.

Hur det blir lite längre ut från innerstaden är oklart. Om – och i så fall när – det införs avgifter där är ännu inte beslutat.

På lång sikt behövs det troligen avgifter även ganska långt ut från innerstaden.

 

– Tanken är att de nya reglerna ska rullas ut i ganska lugn takt stadsdel för stadsdel. På lång sikt behövs det troligen avgifter även ganska långt ut från innerstaden, men det blir en senare fråga, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han lovar att det ska informeras ordentligt när de nya reglerna införts och att det inte blir någon jakt på bilister som inte betalat avgifterna de första dagarna eller veckorna efter att en stadsdel fått nya regler.

När reglerna är införda betyder det att den allra högsta avgiften i City höjs till 50 kronor i timmen. I innerstaden blir den största förändringen annars att avgiften för boendeparkering höjs och att avgiftstiderna förlängs.

Det är utanför tullarna de största förändringarna kommer att ske. I stadsdelar nära tullarna där det nu går att parkera gratis är det mycket trångt längs gatorna som används som gratis infartsparkering av pendlare och långtidsparkering av innerstadsbor. I och med att avgifter och boendeparkering införs räknar staden med att det både ska bli mer utrymme på gatorna och att det ska bli fler bilar i de p-garage som finns på många platser.

Den skarpaste kritiken mot de nya reglerna har kommit från handikapporganisationer som betonar att bilen är ett hjälpmedel för den som är rörelsehindrad och att det då är oskäligt att införa en avgift på 500 kronor per år för parkeringstillstånden.

– Det fick vi mycket kritik för i våras. Det är tråkigt att vi måste ta ut en avgift, men vi gör det för att komma åt förfalskade tillstånd som är ett stort bekymmer, säger Daniel Helldén.

Den borgerliga oppositionen tror precis som handikapprörelsen, att avgifterna är ett slag i luften om ambitionen är att få bort falska tillstånd.

– Vi delar uppfattningen att falska tillstånd är ett stort bekymmer, men vi tror inte att de här avgifterna hjälper. Då är det fel att tvinga rörelsehindrade att betala för ett hjälpmedel, anser oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

 

Det är onödigt att införa avgifter i områden där det inte är ont om parkeringsplatser.

 

De borgerliga anser också att de avgifter som införs för motorcyklar och EU-mopeder satts för högt.

Daniel Helldén har goda förhoppningar om att det nya regelverket ska leda till att det blir lättare att ta sig fram i trafiken för såväl bilar och bussar som för cyklister och gående. Han tror också att fler bilister kommer att överge gatuparkeringen för parkeringsgarage och parkeringar på tomtmark.

– Sedan blir det förhoppningsvis så att fler och fler kommer att välja bilpooler och liknande lösningar framför att ha egen bil, säger Daniel Helldén.

Cecilia Brinck är överens med den rödgrönrosa majoriteten om färdriktningen och att det är viktigt att gatuutrymmet inte fylls för mycket av stillastående bilar.

– Självklart ska vi prioritera rörlig trafik framför stillastående bilar. Men jag tycker att det som genomförs nu är för fyrkantigt och oflexibelt. Det är onödigt att införa avgifter i områden där det inte är ont om parkeringsplatser, säger hon.

Fakta.Flera regeländringar

Det nya regelverket betyder en rad andra förändringar. Bland annat:

Nyttoparkeringstillstånden blir dyrare.

Det blir inte längre tillåtet för tunga fordon och taxi att stå 30 minuter på vardagar där det råder parkeringsförbud.

Avgifter införs på buss- och lastbilsparkeringar.

En avgift för boendeparkeringstillstånd på 300 kronor införs.

Nya stadsdelar utanför tullarna undantas – precis som Norra Djurgårdsstaden redan är undantagen – från boendeparkering

Källa: Stockholms stad

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.