Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Gröna Lund får ny berg-och dalbana

Den nya berg- och dalbanan hamnar på Tyrolerområdet och kommer att vara 700 meter lång. ”Vi har lyckats tränga in i en bana som egentligen inte ska få plats på Grönan”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef, Parks and Resorts som äger Gröna Lund.
Den nya berg- och dalbanan hamnar på Tyrolerområdet och kommer att vara 700 meter lång. ”Vi har lyckats tränga in i en bana som egentligen inte ska få plats på Grönan”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef, Parks and Resorts som äger Gröna Lund. Foto: Gröna lund

Gröna Lund ska bygga den längsta berg- och dalbanan hittills på nöjesparken.

– Det är en hisnande upplevelse, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts som äger nöjesparken.

I går lämnade Gröna Lund in bygglovsansökan för en stor berg- och dalbana som planeras stå klar våren 2020. Koncernchefen på företaget Parks and Resorts, som äger Gröna lund, beskriver attraktionen som väldigt annorlunda.

– Berg- och dalbanan är designad så att man sitter under rälsen, hängandes med benen rätt ner. Det är en enorm fartupplevelse där man kommer åka upp och ner, få enorma g-krafter, rollar, alla tänkbara moment under åkturen, säger Christer Fogelmarck.

Attraktionen, som är inspirerad av två berg- och dalbanor i USA, ska byggas vid Tyrolparken, där radiobilarna och femkampsspelen finns i dag. Därför finns också planer på att förändra området.

– Vi vill öppna upp området så att man kan gå ut mot vattnet, där vi kan ha serveringar och spelplatser, säger Christer Fogelmarck men poängterar att de ännu inte skickat in bygglovsförfrågan för de planerna.

Just bygglov och överklaganden är en aktuell fråga för Gröna Lund. En ny, 95 meter hög fallattraktion, stötte på patrull i Mark- och miljödomstolen, efter att grannar överklagat bygglovet.

Domstolen tyckte att det fanns brister i ljudutredningen kring attraktionen och bygglovet upphävdes. Därefter har både Gröna Lund och Stockholm stad överklagat beslutet. Man har också lämnat in en ny ljudutredning.

Enligt Mark- och miljööverdomstolen är det sex till nio månaders handläggningstid före dom och ärendet fick prövningstillstånd den 17 februari i år. Gröna Lund räknar ändå med att kunna öppna attraktionen redan i april i år.

Har ni börjat bygga utan bygglov?

– Vi har beviljats bygglov under pågående prövning, så ja vi bygger för fullt. Vi känner oss trygga med att vi kommer få bygglov eftersom vi klarar de ljudvärden vi ska hålla oss inom. Antingen tas det till prövning i mark- och miljööverdomstolen eller så kompletterar vi en tidigare bygglovsansökan till staden med den nya mätningen. Vi ser inte ett scenario att det skulle behöva rivas, säger Christer Fogelmarck som inte att den nya berg- och dalbanan kommer att ställa till med några besvär.

Bygget av den nya berg- och dalbanan ska påbörjas hösten 2018 och 2020 ska den stå färdig.

Den nya berg- och dalbanan

Höjd: 34 meter

Längd: 700 meter

Hastighet: 100 km/h

Åktid: Cirka 2 minuter

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.