Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-21 16:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/guldbro-pa-vag-fran-kina-till-slussen/

STHLM

Guldbro på väg från Kina till Slussen

Bild 1 av 2 Guldbron har startat sin resa från Kina.
Foto: Skanska
Bild 2 av 2 En bild av hur bron mellan Södermalm och Gamla stan kommer att se ut.
Illustration: Projekt Slussen

Slussens nya huvudbro, som är guldfärgad och tillverkad i Kina, är nu på väg till Stockholm. Den 140 meter långa bron fraktas med ett lastfartyg och befinner sig nu i närheten av Malaysia.

TT-DN Text

När lastfartyget Zhen Hua 33, som är 227 meter långt och 43 meter brett, kommer fram till Stockholm ska det sänkas ner i Saltsjön. Medan bron, som vilar på pontoner, bogseras in till kajen töms fartyget på vatten så att det kan tuffa iväg igen.

Den nya bron är 140 meter lång, 45 meter bred och väger cirka 3 700 ton. 

Skanska har tidigare berättat för DN att man ville att bron, trots den långa frakten från Kina, skulle ”ha ett så litet avtryck på klimatet som möjligt”.

– Vi har självmant, utan krav från Stockholm stad, valt att klimatkompensera för transporten, sade Jacob Birkeland, presschef på entreprenören Skanska då.

Monteringen av bron är planerad att ta två veckor och är planerad att starta i mitten av februari. Under den tiden kommer Stadsgårds­leden stängas av för all motortrafik, alla gående och cyklister i höjd med Slussen. 

SL-bussarna mot Nacka och Värmdö ska dock inte påverkas av avstängningen, enligt Stockholms stad.  

Läs mer: Stor klimatpåverkan när gyllene Slussenbro skeppas till Stockholm från Kina