Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 14:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/guldbron-togs-emot-av-tusentals-stockholmare/

STHLM

Guldbron togs emot av tusentals stockholmare

00:54. Efter alla förseningar – nu är guldbron framme.
Bild 1 av 1
Foto: Josefine Stenersen

Efter flera förseningar anlände den nya Slussenbron äntligen till Stockholm på onsdagen. Guldbrons färd över världshaven har tagit drygt en månad längre än beräknat. Härnäst väntar ett komplicerat monteringsarbete.

– Man får sällan uppleva något så här stort, säger byggprojektledaren Ida Mann.

Tidigt på onsdagsmorgonen ankom fartyget Zhen Hua 33, som fraktar guldbron, till Stockholms skärgårdsinlopp. Därifrån tog två specialutbildade lotsare vid och guidade det kinesiska fartyget in till Slussenområdet.

Tusentals människor samlades kring Stadsgårdsleden för att bevittna det historiska ögonblicket. Med svenska och kinesiska flaggor hälsade de besättningen välkomna.

Bild 1 av 2 Många förväntansfulla stockholmare bevittnade brons ankomst.
Foto: Josefine Stenersen
Bild 2 av 2
Foto: Josefine Stenersen

Färden genom Stockholms skärgård är snirklig och full av snäva sund. Aldrig tidigare har ett så stort fartyg passerat i dessa vatten.

Vid lunchtid åkte den gyllene lasten förbi Oxdjupet, en av de smalaste passagerna på fartygets väg mot huvudstaden. Även här hade ett hundratal personer samlats för att bevittna färden. 

Guldbron passerar Oxdjupet på sin väg in mot Slussen.
Guldbron passerar Oxdjupet på sin väg in mot Slussen. Foto: Magnus Hallgren

– Det är sant att vi har flera smala passager. Dessutom ska båten gira vid några tillfällen. Men egentligen har varje lotsning sina egna utmaningar. Det gäller även mindre fartyg, förklarar lotsen Rolf Svanström.

För att klara av det historiska ögonblicket har lotsarna genomgått en specialutbildning med Sjöfartsverkets simulator i Göteborg. Svanström vill dock framhäva att dagens lotsning inte var alltför komplicerad.

– Vi har inte förberett oss så mycket. Vi gör liksom 33.000 lotsningar per år, det här är bara en av dem, säger han och tillägger snabbt:

– Men det är klart, det är ju jätteroligt att vi lotsar får synas för en gångs skull. Och så är det förstås en historisk händelse.

Rolf Svanström, lots vid Sjöfartsverket.
Rolf Svanström, lots vid Sjöfartsverket. Foto: Josefine Stenersen

Ida Mann är byggprojektledare för den nya bron. Hon har sett fram emot den här dagen i över två år.

– Man får sällan uppleva något så här stort. Men jag hade ändå inte trott att intresset skulle vara så här stort. Det är riktigt häftigt att man kan bygga broar helt och hållet i stål.

Bron har försenats flera gånger på grund av stormar och kraftig sjögång. Det har komplicerat arbetet för Mann och hennes kollegor.

– Vi har gjort så gott vi har kunnat för att anpassa projektet efter tidsplanen. Samtidigt ingår det i jobbet att vara flexibel. Det viktigaste för oss är att vara redo nu när bron har kommit fram.

Byggprojektledaren Ida Mann
Byggprojektledaren Ida Mann Foto: Josefine Stenersen

Formellt kallas den nya länken mellan Gamla stan och Södermalm för ”Slussens nya huvudbro”, men ”guldbron” är vid det här laget ett väletablerat smeknamn. Brons gyllene skimmer lyser dock ännu med sin frånvaro - den målas nämligen först i ett senare skede.

– Tanken är att bron färgmässigt ska avspegla de varma tonerna som finns i Gamla stan och på Södermalm. Dessutom ska den se väldigt lätt och smäcker ut, den ska liksom inte ska ta så stor plats. Det är ju en väldigt fin miljö här kring Slussen, och bron ska bidra till att förstärka det snarare än tvärtom, resonerar byggprojektledaren.

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) var en av tusentals stockholmare som bevittnade guldbrons ankomst. Han ser positivt på att det nya Slussenområdet äntligen har börjat ta form.

– Vi är ju många som har följt brons resa från Kina, det är jättespännande att den nu faktiskt anländer. Man märker ju direkt att det finns ett stort intresse när man ser hur många som är på plats, säger han.

Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd.
Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd. Foto: Josefine Stenersen

Vad innebär guldbron för Stockholm?

– Slussen är Sverige näst största knytpunkt för kollektivtrafik. Genom det här projektet lyckas vi koncentrera stora delar av trafiken till en enda bro, det blir den huvudsakliga övergången för många trafikslag. Det är viktigt, vi måste se till att alla tar sig över vattnet på ett smidigt sätt.

Att guldbron har varit föremål för mycket debatt märktes inte under dagen. Det var främst glada tillrop från de många stockholmare trängde sig fram för att få en glimt av den nya bron.

– Det är ett jättestort projekt, då är det klart att det finns många synpunkter. Men de flesta vill nog bara se bron färdig nu, resonerar Larsson.

Foto: Josefine Stenersen

Vad säger du om kritiken mot att bron har fraktats ända från Kina?

– Jag förstår invändningen, men det var helt enkelt det enda alternativet som entreprenören Skanska hade. Inledningsvis försökte man hitta en europeisk lösning, men det tyska företag som ett tag var aktuellt kunde inte leverera inom rimlig tidsram. I Kina hade man däremot kapacitet för det. Så visst är frakten lång, men det är också något som Skanska klimatkompenserar för.

Har förseningarna inneburit några ökade kostnader?

– Inte för Stockholms stad. Under tiden som man har väntat på brons ankomst har man nämligen kunnat jobba vidare med andra delar av projektet. Om projektet hade dragit ut ytterligare på tiden hade det däremot kunnat bli ökade kostnader.

Kan det bli så att trafiken ökar i och med den nya bron, och att det får en negativ klimatpåverkan?

– I dag är trafiken av ett annat slag än för ett antal år sedan. Det är mer kollektivtrafik, gående och cyklister. Av det skälet tror jag inte att vi kommer se en ökning av trafiken på bron. Dessutom är ju bron gjord för alla trafikslag, inte bara bilister. Det är viktigt att påpeka.

Härnäst ska vatten pumpas in i fartygets tankar så att det delvis sänker sig i havet. Detta gör så att själva bron frigörs. Sedan kommer bron att bogseras in till kaj. Väl på plats vattenfylls sedan pontonerna så att bron sjunker ned rätt.

Pontonerna vattenfylls i flera etapper vid de båda brofästena för att bron ska landa exakt. Detta är en finjustering som kan komma att pågå i flera veckors tid. Stadsgårdsleden kommer att vara avstängd, troligen mellan den 19 och 23 mars.

 

 

 

Läs mer: SVT gör ”slow tv” av guldbrons resa mot Slussen 

Läs mer: Kinesisk besättning rädd för Coronasmitta i Sverige