Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Gustav Hemming (C): Privatisera Danderyds sjukhus

01:03. Gustav Hemming (C) svarar på fem snabba frågor inför landstingsvalet.

Efter tre mandatperioder som landstingsråd siktar Centerpartiets Gustav Hemming på en fjärde period vid makten i Stockholms läns landsting. Om han får som han vill så privatiseras Danderyds sjukhus. 

– När det gäller privatiserade akutsjukhus så har vi bara positiva erfarenheter, säger Gustav Hemming. 

VAL 2018

Landstingsvalet i Stockholm

Alliansen har styrt Stockholms läns landsting sedan 2006. Lika länge har centerpartiets  Gustav Hemming suttit som landstingsråd. Till en början som biträdande sjukvårdslandstingsråd med ansvar för tandvård, miljö och skärgårdsfrågor och i dag med ansvar för pendelbåtar, skärgården, miljö och regionplaner. 

Nuförtiden pratar han mest om pendelbåtar. Under hans ledning har den nya Nord/sydlinjen som går mellan Nynäshamn och Arnholma permanentats. Om Gustav Hemming får som han vill så satsar landstinget 250 miljoner kronor på åtta nya pendelbåtslinjer under nästa mandatperiod. 

– Jag brukar säga att människor älskar båtar. Alla som bor längs pendelbåtsstråken åker inte pendelbåt varje dag, men kanske en gång i veckan. Bara det kan vara ett lyft som gör att de känner ett större värde av sitt SL-kort, säger Gustav Hemming. 

Gustav Hemming har alltid tillhört den mer liberala falangen av Centerpartiet. Han grundade centerpartiets HBTQ-nätverk och signerade 2013 en debattartikel där flera centerpartister stod bakom ”idén om fri invandring”. Han beskriver sig fortfarande som frihetlig.

Men åren som landstingsråd har inneburit att en viss pragmatism smugit sig på.

– Man ser inte minst när man jobbar med regionplaneringen att det finns stora skillnader i vårt län. De har byggts upp av ett utanförskap som drivits av arbetslöshet och svårigheter att komma in på arbetsmarknaden.

Gustav Hemming vill satsa 250 miljoner på åtta nya pendelbåtslinjer. Han väljer att träffa DN på Lilla Essingens båtbrygga.
Gustav Hemming vill satsa 250 miljoner på åtta nya pendelbåtslinjer. Han väljer att träffa DN på Lilla Essingens båtbrygga. Foto: Anette Nantell

Att förenkla för första jobbet innebär att människor får en inkomst och lättare blir en del av samhället, menar han.

– Det är arbetsmarknaden som är det viktigaste integrationsverktyget, inte burkaförbud eller förbud mot böneutrop. Det är bara kontraproduktivt att hålla på med sådan symbolpolitik, säger Gustav Hemming. 

Stockholm växer och kommer att växa med över 300 000 personer på åtta år. Men redan nu har länet kapacitetsproblem. Tunnelbanan har en ökad trängsel och pendeltågen har haft stora problem under det senaste året.

En av orsakerna till vårdplatsbristen är enligt Gustav Hemming att landstinget har varit en för dålig arbetsgivare. Enligt honom beror vårdplatsbristen till stor del på att det är personalbrist i vissa grupper. En sådan grupp är specialsjuksköterskor.

– Vårdplatser saknas för att det saknas specialistsjuksköterskor. Personalförsörjningen och landstinget som arbetsgivare är den helt överskuggande frågan under nästa mandatperiod, säger Gustav Hemming. 

I augusti gick Socialdemokraterna ut med att man vill stoppa privatiseringen av akutsjukhus. I Stockholm är Capio St: Göran det enda av länets akutsjukhus som är privatiserat, men Gustav Hemming hade gärna sett att fler sjukhus drevs i privat regi. Helst vill han att Danderyd privatiseras. 

– Ja, det vill vi. När det gäller privatiserade akutsjukhus så har vi bara positiva erfarenheter, men vi har bara en erfarenhet, säger Gustav Hemming och fortsätter: 

– Vi tror att Danderyds sjukhus skulle kunna bli ännu bättre om en annan vårdentreprenör får chansen att utveckla sjukhuset. 

När det gäller kollektivtrafiken håller Gustav Hemming med om att pendeltågstrafiken inte har fungerat som den ska. Han förstår att resenärerna är arga, men menar att skulden främst faller på Trafikverket och MTR som driver tågtrafiken. 

Men ni är ändå huvudmannen och stort missnöje från resenärer riktas mot er. Kan ni göra något mer konkret?

– Ja, vi behöver bättre trafikinformation. Min bild är att det här har högsta prioritet, säger Gustav Hemming som vill ha mer insatser mot spårspring.

Kostnaderna för kollektivtrafiken har ökat. 2017 var kostnaderna 1,5 miljarder högre än 2016. Intäkterna från skatt, reklam och biljetter var visserligen högre än tidigare vilket innebar en positiv resultaträkning, men professor Maria Börjesson på Statens väg- och transportinstitut (VTI) säger att kollektivtrafikens kostnader riskerar att öka i högre takt än vad antalet resor ökar. 

Men trots det vill Gustav Hemming satsa 250 miljoner på åtta nya pendelbåtslinjer.

– Vi fokuserar inte bara på pendelbåtar, utan också på busstrafiken. Vi är det parti i alliansen som var först med att driva tunnelbaneutbyggnaden även när det fanns ett motstånd, inte minst inom moderaterna, säger Gustav Hemming.

Foto: Anette Nantell

– Utmaningen är att det är en dyr trafik. Om Centerpartiet får som vi vill så testar vi fler linjer, bygger ut pendeltågstrafiken och permanentar den trafik som har bra resenärsunderlag. Då kan vi få en billigare och miljömässigt bättre trafik än i dag, fortsätter han. 

När det gäller bygget av Nya Karolinska säger Gustav Hemming att vissa beslut som togs inte har blivit bra, men att vården på sjukhuset håller hög nivå. Och att byggkostnaderna blev höga inte bara handlar om dåliga avtal, utan också om att det är dyrt att bygga i Stockholm.

– På det hela taget är min bild att Nya Karolinska är en väldigt bra vårdmiljö som nog matchar ett sjukhus i absolut världsklass. Det finns inkörningsproblem, men det kommer att landa bra, säger Gustav Hemming. 

Det har också blivit ganska dyrt. Vad säger du om det?

– Det är väldigt dyrt att bygga i Sverige. Själva byggkostnaderna är höga. Dels för att de är höga per kvadratmeter men också för att det är ett stort sjukhus. Men de är i nivå eller lägre än andra sjukhusbyggnader i länet och övriga landet. Bilden av byggkostnaderna är ett symptom på att det är dyrt att bygga i Stockholm, den debatten måste vi ha, säger Gustav Hemming. 

– Sedan vi fick ett riktigt bra landstingsråd i Irene Svenonius jobbar vi tight och följer utvecklingen på Nya Karolinska. Vi försöker ge stöd till sjukhusledningen när problem uppstår, säger Gustav Hemming.

Gustav Hemming konstaterar att Centerpartiet inte tänker förhandla med Sverigedemokraterna.
Gustav Hemming konstaterar att Centerpartiet inte tänker förhandla med Sverigedemokraterna. Foto: Anette Nantell

Den senaste mandatperioden har Sverigedemokraterna varit vågmästare i landstinget, men inte gjort särskilt mycket väsen av sig. 

SD ser ut att växa. De har fört en anonym tillvaro i landstinget. Är de era huvudmotståndare?

– Helt klart. Det är ingen tvekan. Nu har de hållit en extremt låg profil i landstinget. Man undrar om deras väljare är medvetna om att de valt personer som inte lägger två strån i kors för att företräda deras politik. Jag förstår att det inte kommer att vara så den här mandatperioden när de har en uppenbar ambition om att få inflytande, säger Gustav Hemming och fortsätter: 

– Så länge som vi inte förhandlar med SD från något block kan största block se till att landsting och stat fungerar. För att utveckla politiken får vi förhandla över blocken. Men Sverigedemokraterna förhandlar Centerpartiet inte med. 

Fakta:Gustav Hemming

Ålder: 45 år

Familj: Mamma och två systrar, pojkvän samt tre gudbarn

Bor: Lilla Essingen

Bakgrund:  Lärarbarn från Skinnskatteberg, studier i Uppsala och yrkeskarriär som politisk tjänsteman i Uppsala kommun och Sveriges Riksdag.

Intressen: Böcker, historia, sång, utomhussimning

Vad driver dig: Klimatet. Och att ta tillvara Stockholmsregionens och människornas potential.

 

Fem snabba

Hur tar du dig till jobbet? 

– Jag brukar ta ettans buss. Ibland går jag. Tyvärr blev min cykel stulen förra veckan, men jag cyklade ändå inte så ofta som jag borde.

Borde man sänka priset på SL-kortet? 

– Nej, jag tycker man ska satsa på mer kollektivtrafik i stockholm för att minska trängseln. Däremot skulle jag gärna se mer reklamintäkter i SL så att vi kan hålla nere kostnaden för SL-kortet.

Ska det vara mer vårdval i Stockholm? 

– Ja, det ska vara mer möjligheter för patienter att välja vårdgivare och mer möjligheter för personal att välja arbetsgivare.

Kan Nya Karolinska avgöra landstingsvalet? 

– Det kan bara väljarna avgöra. Jag skulle vilja se en mer konstruktiv debatt kring de skyhöga kostnaderna för att bygga både bostäder och sjukhus i Sverige och Stockholm. För NKS är tyvärr inte något extremfall. Det är ett av många fall.

Behöver landstingsskatten höjas eller sänkas? 

– Den ska vara oförändrad kommande mandatperioden eftersom vi har stora investeringar att göra i kollektivtrafik och sjukvård. Men på sikt ska vi försöka sänka skatten, den är ändå den högsta landstingsskatten i Sverige.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.