Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-20 01:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/han-fick-felaktigt-svar-pa-coronatest-allvarligt-ur-ett-samhallsperspektiv/

STHLM

Han fick felaktigt svar på coronatest: ”Allvarligt ur ett samhällsperspektiv”

Stefan Heilscher och ytterligare tio personer fick felaktiga testsvar. Enligt Karolinska beror felet på tekniska problem med ett analysinstrument.
Stefan Heilscher och ytterligare tio personer fick felaktiga testsvar. Enligt Karolinska beror felet på tekniska problem med ett analysinstrument. Foto: Magnus Hallgren

Ett felaktigt positivt testsvar för covid-19 kan få stora konsekvenser. Stefan Heilscher fick besked att han var smittad – men blev friskförklarad en vecka senare.

– Minst 20 personer gick och testade sig på grund av mitt positiva besked, felaktiga provsvar får stora samhällskonsekvenser, säger Stefan Heilscher.

Vi möts utanför radhuset i Sätra där Stefan Heilscher och hans fru jobbat hemifrån sedan i våras för att undvika smittspridning. När sonen i mitten av augusti skickades hem från kollo på grund av symtom började även Stefan Heilscher känna sig hängig.

– Jag fick halsont och röda ögon och både jag och sonen åkte för att testa oss på drive-in mottagningen i Fruängen, hela familjen testade sig några dagar senare, säger Stefan Heilscher.

Den 25 augusti fick han besked om att han var smittad av covid-19, till skillnad från resten av familjen. Han berättar att han funderade mycket på var han kunde ha smittats, han som knappt rörde sig utomhus, kanske hade han cyklat förbi någon som hostade.

– Det är klart att man blir orolig. Corona kan vara en jättehemsk sjukdom och det är många som har dött, särskilt här i Sverige. Jag hade bara svaga symptom, men det är en lurig sjukdom. Varje gång man vaknar tänker man, har jag feber, hur är min andning, har jag hosta, eller bara fått en smula knäckebröd i halsen.

Stefan Heilscher fick ett felaktigt provsvar om att han var smittad av covid-19.
Stefan Heilscher fick ett felaktigt provsvar om att han var smittad av covid-19. Foto: Jessica Ritzén

Enligt instruktionerna började han genast ringa runt för att smittspåra bland barnens kompisar och vänner som de haft kontakt med. Barnen fick stanna hemma från skola, scouter och fotbollsträning.

– Man går genom olika faser. Först blir man rädd, man vill inte tro att det är sant. Och sedan oroar man sig över vad som händer i kroppen. Efter tio dagar tänkte jag, nu är det värsta över. Då kan vi andas ut och kanske hälsa på mor- och farföräldrar, säger Stefan Heilscher.

Lagom när han bokat biljetter för att på höstlovet besöka föräldrarna i Tyskland kom den första september ett nytt besked från 1177. Nu var svaret förvirrande nog både positivt och negativt. Dagen efter fick han ytterligare ett sms där han helt friskförklarades.

”På grund av tekniska fel har provet analyserats om. Resultatet blev negativt. Det innebär att du troligen inte hade covid-19.”

För Stefan Heilscher kom beskedet inte som någon lättnad. Det felaktiga provsvaret har dessutom fått konsekvenser för långt fler än bara hans familj.

– Det var minst 20 personer som gick och testade sig på grund av mitt positiva besked. Alla med samma rädsla och oro innan de får svar, säger Stefan Heilscher.

Enligt Karolinska universitetslaboratoriet beror felet på tekniska problem med ett analysinstrument. Stefan Heilscher och ytterligare tio personer fick därför felaktigt veta att de var smittade.

– Vi beklagar verkligen det inträffade. Vi upptäckte problem med en maskin och när proverna analyserades om fick 11 personer ändrade resultat. Tyvärr skickades ett svar utan förklaring ut automatiskt och först dagen efter kom en förklaring i ett nytt sms. Vi tittar på det och försöker bli bättre med informationshanteringen, säger Claes Ruth, funktionschef för Karolinska Universitetslaboratoriet.

Bild 1 av 2 25 augusti: Stefan Heilscher får positivt provsvar.
Foto: Privat
Bild 2 av 2 2 sep: Nytt provsvar om att testet är negativt.
Foto: Privat

Sedan mitten av juni har Karolinska Universitetslaboratoriet hittills ändrat svar på 19 tester för pågående covid-19 och 30 tester för antikroppar.

– Det här är en otroligt liten andel av alla provet där fel svar går ut, men det är jättetråkigt för den enskilde som drabbas. I region Stockholm har vi gjort över 180.000 PCR-tester och 460.000 antikroppstester sedan mitten av juni så det är väldigt sällan vi behöver skicka ut korrigerade svar. Utöver den större incidenten på KI tidigare i somras har vi haft få problem i Region Stockholm, säger Claes Ruth.

Analyserna i region Stockholm genomförs vid fyra laboratorier. I slutet av augusti rapporterade DN om problem med analysmaskiner från Kina som används på Karolinska Institutets laboratorium. Problemet resulterade i att 3.700 personer, varav 1.875 i region Stockholm, fick sannolikt falskt positiva provsvar.  Men sedan början av augusti har inte KI rapporterat ut några fler felaktiga svar.

– Våra tester kan man lita på i dag. Vi gör nu mellan 5-6.000 tester om dagen, vi kör för fullt, det har fullkomligt exploderat. Vår tidigare anmälan utreds av Läkemedelsverket och WHO, och jag har hört att man även upptäckt liknande problem i Danmark och Frankrike, säger Lars Engstrand, professor i smittskydd och föreståndare för laboratoriet.

Statistik som DN begärt ut visar att cirka 2,2 procent av testerna inte har gått att analysera på grund av tekniska problem. Då har den som testats inte fått fel svar utan bara fått veta att testet inte kunnat analyseras.

”Det här är en otroligt liten andel av alla provet där fel svar går ut, men det är jättetråkigt för den enskilde som drabbas”, säger Claes Ruth, funktionschef för Karolinska Universitetslaboratoriet.
”Det här är en otroligt liten andel av alla provet där fel svar går ut, men det är jättetråkigt för den enskilde som drabbas”, säger Claes Ruth, funktionschef för Karolinska Universitetslaboratoriet. Foto: Magnus Hallgren

Flest tekniska fel drabbar hemmatesterna som hämtas med taxi. Andelen hemmatester som inte går att analysera är 3,3 procent, jämfört med 0,9 procent av testerna vid drive-in stationer.

– Vi önskar att det vore lägre. Men sporadiska fel dyker upp och det kan bero på flera saker. Allt från handhavandefel, som att någon inte skruvat fast korken ordentligt, till transportskador, felmärkta prover, maskinproblem eller kontaminerade prover, säger Claes Ruth.

Stefan Heilscher drabbades nu i dubbel bemärkelse av testkrånglet då han efter det falska beskedet gjorde ett antikroppstest. Blodprovet blev då felaktigt märkt som ett svalgtest, inte blodtest, och kunde därför inte analyseras.

– Mitt förtroende för att region Stockholm kan utföra tester är inte särskilt högt längre. Jag är glad att det nu går att testa sig för denna potentiellt dödliga sjukdom för att minska utbredningen av smittan. Men då måste kvalitén i all testning säkras och kommunikationen till de berörda förbättras, säger Stefan Heilscher.

Han menar att testproblemen får stora konsekvenser både samhället och Sverigebilden. Kostnaden för Stockholms tester är redan över en halv miljard kronor.

– För mig handlade det om tio dagar, men det är allvarligt ur ett samhällsperspektiv, de felaktiga testen påverkar tiotusentals människors liv. Möjlighet till utlandsresor för hela regioner påverkas. Det är inte heller bra för bilden av Sverige, om vi inte ens kan göra testerna ordentligt, säger Stefan Heilscher.

Läs mer: Kostnaden för Stockholms coronatester redan över en halv miljard

Läs mer: Fredrik testade positivt för coronaviruset och isolerades – men provsvaret var fel

Ämnen i artikeln

Sätra
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt