Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här är farligaste cykelsträckorna i Stockholm

02:48. Götgatan är Stockholms mest olycksdrabbade cykelsträcka. Det visar en sammanställning av data från Transportstyrelsen som DN har bearbetat.

Götgatan, Munkbroleden, Nybroplan – cyklar du i stan är det här några av platserna du ska se upp på. DN:s unika kartdatabas med över 10.000 inprickade olyckor visar var fällorna finns för cyklister i Stockholm.

Sök i kartan: dra i reglagen eller klicka i rutorna för att välja en viss typ av olyckor. Zooma in och peka/klicka på olyckan så får du mer information om den. 

 

Cykelolyckorna i Stockholms kommun verkar minska något de senaste åren. I fjol registrerades drygt 920, jämfört med drygt 1.000 åren före, och även i länet totalt minskar de rapporterade olyckorna.

När det gäller dödsolyckorna har 2014 års dystra och kraftiga ökning till 5 dödsfall, minskat till 2 för 2015.

Det är den nivå som det legat på åren före.

Men trots att utvecklingen i stort går åt rätt håll finns det delar av Stockholm – framför allt i centrala stan och innanför tullarna –  där olyckorna fortsätter att öka. I Citysnittet (i princip Norrmalm) ökar det från 57 till 76 olyckor, och inom det så kallade Innerstadssnittet (innanför tullarna) från 488 till 498.

DN:s databas här intill visar också att det finns sträckor där olyckorna samlats år efter år, utan att något gjorts för att förbättra läget för cyklisterna.

Efter att cyklandet ökat mycket kraftigt i stan under den senaste tioårsperioden, med nästan en fördubbling, har nu ökningen börjat mattas.

Trafikkontorets senaste rapport av cykeltrafiken, som släpptes förra veckan, visar att den under 2015 ökade med bara 3 procent, något som går stick i stäv med trafikborgarrådets Daniel Helldén (MP) ambitioner att göra Stockholm till den ledande cykelstaden i landet.

– Jag tror att folk är rädda för att cykla i Stockholm, olyckorna är fortfarande på för hög nivå. Det finns för få cykelbanor, de är inte tillräckligt breda och en del slutar tvärt i bilväg, konstaterar Daniel Helldén.

De ”svarta sträckorna” handlar framför allt om Götgatan, Hornsgatan, ner mot Södermalmstorg och Slussen, Munkbroleden i Gamla stan bort mot Tegelbacken. Nybroplan vid Dramaten, områdena kring korsningarna Odengatan/Sveavägen, Norra stationsgatan/Solnavägen är platser med många olyckor, samt delar av S:t Eriksgatan.

I kartan här intill kan du få en överblick över de 10 ”farligaste” områdena för cyklister i Stockholm.

Sorgebarnet framför andra är Götgatan, tvärs genom Södermalm. Sträckningen från Skanstull fram till Slussen är den mest olycksdrabbade i Stockholm.

Dessvärre riskerar läget att förvärras ytterligare innan det blir bättre - det kommer att ta flera år innan de blir ordning på Götgatan, enligt Daniel Halldén.

I samband med att Slussen byggs om kommer flera busslinjer att ledas in på Götgatan.

– Sedan vill landstinget gräva upp gatan för att renovera taket på gröna linjens tunnelbana. Den går hela vägen under Götgatan, och om det blir av och de river upp gatan så kan vi inte åtgärda cykelbanorna förrän det arbetet är klart, säger Daniel Helldén.

Just nu finns det provisoriska, nya cykelbanor dragna delvis ovanpå de gamla, och det är rätt rörigt.

Enligt Helldén är det ändå på gång åtgärder som ska förbättra framkomligheten för cyklister i stan.

– Vi håller på att rulla ut cykelplanen för Stockholm. Bland annat handlar det om att bredda cykelbanor, som vi gör på Norr Mälarstrand just nu, och vi planerar för en bro mellan Gamla stan och Tegelbacken. Det finns ett inriktningsbeslut på att vi ska leda om cykeltrafiken till Nybroplan från Arsenalsgatan till Stallgatan, och bygga om den med cykelfiler så att man separerar cykel- och biltrafik.

Att olyckorna minskat totalt sett kan också bero på att man sedan ett par år tillbaka har börjat sopsalta en del av cykelbanorna på vintrarna, i stället för att sanda dem. Det har lett till att fallolyckorna minskat med 40 procent på de sträckorna.

Sopsaltningen fungerar ner till -7 grader och går ut på att man med maskiner sopar banorna och sprider ut en svag saltlösning. Det håller cykelbanorna öppna under vintern, och gör också att man kan komma i gång tidigare med cyklingen på våren, eftersom det inte ligger kvar grus på banorna.

Fortfarande bör man dock se upp när man plockar fram cykeln på våren. Målsättningen är att gruset ska vara borta från gatorna i innerstaden den 1 maj, i ytterstaden den 15 maj.

Detta är något som kan tidigareläggas med tanke på att de varma vintrarna gör att cykelsäsongen kommer i gång tidigare på året, enligt Daniel Helldén.

Hittills har dock inte kommunen velat sopa tidigare eftersom det kan bli dyrt om det kommer snö sent på säsongen och man måste sanda och sopa på nytt.

Fakta cykelolyckor i Stockholms län

Antal olyckor:

2015: 1.818

2014: 2.149

2013: 2.277

2012: 1.773

2011: 1.741

 

Antal personer inblandade i cykelolyckor:

2015: 2.320

2014: 2.534

2013: 2.796

2012: 2.296

2011: 2.201

Vanligaste typen av olycka 2004-2015, av totalt antal olyckor 15.887:

Singelolycka: 9.537

Krock med motorfordon: 4.000

Cykel-cykel: 1.085

Cykel-fotgängare: 797

Cykel-moped: 231

Uppgifterna bygger på rapporter från polis och sjukhus, som samlas i Transportstyrelsens register Strada. Antalet sjukhus som varit med i rapporteringssystemet har varierat, och man ska därför inte jämföra för långa årsserier. Från 2012 är i stort sett alla akutsjukhus anslutna. 

Det verkliga antalet cykelolyckor kan antas vara mycket större eftersom alla inte söker vård.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.