Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Här är namnen på de nya tunnelbanestationerna

Slakthusområdet – snart också namnet på en tunnelbanestation i Stockholm.
Slakthusområdet – snart också namnet på en tunnelbanestation i Stockholm. Foto: Beatrice Lundborg

Gula linjen förbi Södra Hagalund, Blå linjen via Hammarby kanal och en station som heter Järfälla. Nu har trafikförvaltningen kommit med namnförslagen för de elva planerade tunnelbanestationerna längs gula och blå linjen. 

När nya tunnelbanestationer byggs måste nya namn plockas fram. Det har nu trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting ägnat sig åt tillsammans med övriga parter i Stockholmsöverenskommelsen 2013 och Sverigeförhandlingen 2017, där finansieringen för tunnelbanornas utbyggnad förhandlades fram. 

Nu har namnförslaget på de elva stationerna presenterats. 

På Barkarbygrenen kommer stationerna enligt förslaget att heta Järfälla och Barkarbystaden.

Järfälla tunnelbanestation ligger i anslutning till det som i dag heter Barkarby pendeltågsstation, men Järfälla kommun har enligt landstinget för avsikt att byta namn på den stationen till Järfälla. Tanken är nämligen att stationerna för buss, pendeltåg och tunnelbana ska få ett enhetligt namn.

Sofia är den station som ligger på östra Södermalm, medan stationen som knyter ihop Hammarby sjöstad och Södermalm föreslås heta Hammarby kanal. 

Tunnelbanestationerna ut mot Nacka kommer att heta Sickla, Järla och Nacka. Tidigare har man föreslagit Nacka Centrum som namn på stationen, men det har man valt bort eftersom ingen i området använder det namnet på platsen. 

På Gula linjen föreslås stationerna heta Södra Hagalund, Hagastaden och Arenastaden.

Läs mer: T-banestationer till salu i nytt M-förslag

Arbetsnamnet på Södra Hagalund har tidigare varit Hagalund, men Solna kommun har föreslagit ett namn med tydligare geografisk förankring för att på så sätt göra det enklare för resenärerna att förstå var man är.

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd. Foto: Agnes Stuber

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är nöjd med namnförslagen. 

– Det har varit konstruktiva samtal och egentligen inga namn som man har känt några konstigheter kring, säger han. 

Hans personliga favorit är Slakthusområdet, eftersom namnet får en mer tydlig historisk koppling till området. 

– För många stockholmare är Slakthusområdet något man både känner för och känner till. Det känns kul att vi kan enas om att ge en station det namnet, säger han och fortsätter:

– Det kan ses som en liten blinkning till Meat packing district i New York. Inga jämförelser i övrigt, säger han.

Läs mer: Spårsatsning för 30 miljarder ger 100.000 nya bostäder 

Tunnelbaneutbyggnaden mot Arenastaden beräknas vara klar tidigast 2024. Utbyggnaden mot Järfälla står färdig samma år om tidsplanen håller och utbyggnaden söderut och mot Nacka förväntas ta 7-8 år. Byggstarten är planerad i år eller nästa år. 

I förhandlingarna om tunnelbaneutbyggnaden var staten, landstinget och berörda kommuner involverade. Finansieringen har säkrats av alla parter, och man har förbundit sig att bygga bostäder utmed tunnelbaneutbyggnaden.

 

Fakta.Trafikförvaltningens motivering

Tunnelbana till Nacka och söderort

Sofia (SFA)

Förslag till stationsnamnet har valts på grund av det geografiska läget inom Sofia församling, stationen ligger inom det område som ofta benämns Sofia. Stationen på östra Södermalm har haft arbetsnamnet Sofia sedan Stockholmsförhandlingen 2013. Några andra önskemål på namn har inte framförts från Stockholms Stad.

Hammarby kanal (HBK)

Förslag till namnsättning utgår från att stationen kommer att vara placerad under Hammarby kanal och ha en uppgång mot Södermalm på den norra sidan och en uppgång mot Hammarby Sjöstad på den södra sidan av kanalen. Det geografiska läget under kanalen ger ett naturligt namn för stationen.

Sickla (SIK)

Namnförslaget bedöms ha en lokal förankring i området.

Järla (JÄL)

Namnförslaget bedöms ha en lokal förankring i området.

Nacka (NAC)

Stationsnamnet som föreslås är ett önskemål från Nacka Kommun. Tidigare föreslaget namn Nacka Centrum har valts bort eftersom det begreppet inte används i kommunen. Nacka Forum är namnet på det centrum som finns i området.

Slakthusområdet (SLO)

Förslag till stationsnamnet Slakthusområdet, har en lokal förankring i området och bär på en historia. Området invigdes 1912 och har sedan dess försett stockholmare och restaurangkök med livsmedel. Under det sekel som passerat har området vuxit och fått namnet Slakthusområdet.

Tunnelbana till Arenastaden

Hagastaden (HGS)

Hagastaden är den nya stadsdel som växer fram mellan Stockholm och Solna. Den nya stadsdelen får en egen tunnelbanestation centralt i området och benämns då naturligt Hagastaden med koppling till dess geografiska område.

Arenastaden (ARS)

Arenastaden är en ny stadsdel inom Solna kommun. Den första stora anläggningen, som också gett området dess namn är den nya nationalarenan för fotboll, Friends Arena. Förslag till stationsnamn utgår från namnet på stadsdelen.

Södra Hagalund (SÖH)

Namnförslaget har föreslagits av Solna Kommun. Stationen ligger allra längst söderut i stadsdelen Hagalund.

Tunnelbana till Barkarby

Järfälla (JÄF)

Tunnelbanans slutstation kommer att ligga i området vid Barkarby och Veddesta. I ett regionalt perspektiv kommer kommunnamnet Järfälla att vara mer betydelsefullt än namnen på områdena Barkarby och Veddesta och därför ge mer tydliga signaler till resenären var denne befinner sig. Namnönskemålet kommer från Järfälla. 

Barkarbystaden (BAN)

Stationsnamnet föreslås efter önskemål från Järfälla kommun. Kommunen kallar området för Barkarbystaden. Området är placerat på gamla Barkarby flygfält. 

Källa: SLL

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.