Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Här är nya tunnelbaneuppgången vid Sofia

Tunnelbaneuppgången i Sofia är omdebatterad. Här är två nya bilder som visar hur den nya stationen på Södermalm kan se ut när den är färdigbyggd.

Arbetet med tunnelbaneförlängningen mot Nacka fortsätter. Nu har Förvaltningen för utbyggd tunnelbana presenterat två nya bilder som visar hur den nya tunnelbanestationen kan komma att se ut. 

Underdelen av huset går i glas, medan överdelen av huset går i trä.

Sedan tidigare har det stått klart att det kommer bli en uppgång i Stigbergsparken i stället för två mindre uppgångar som det tidigare hade planerats för. Skälen var byggtekniska och ekonomiska. I berget finns nämligen en sprickzon, vilket gjorde att de ursprungliga planerna fick slopas.

Läs mer: Skönhetsrådet sågar nya uppgången i Sofia

Tidigare har skönhetsrådet kritiserat planerna. Ett högt och stort hus i parken kunde riskera att ta över parken, menade skönhetsrådets sekreterare Henrik Nerlund då. 

I detaljplanerna står det att huset får bli maximalt elva meter hög. Det gäller fortfarande.

– Detaljplanen kommer begränsa till elva meters höjd. Sedan får vi se hur hög den blir, säger projektchefen Andreas Burghauser.

Parken kommer att få en annan profil än vad den har i dag, menar han. 

– Den får en annan funktion, men man kan se det som ett tillskott. Det kommer bli ganska mycket liv och rörelse i parken, säger Andreas Burghauser.

Planerad byggstart för tunnelbanesträckningen ut mot Nacka är i slutet av 2018 eller i början av 2019. Om allt går enligt tidsplan står den nya tunnelbanesträckningen klar 2025.

Fakta.Blå linjen mot Nacka

Blå linjen ska förlängas från Kungsträdgården till Nacka via Sofia, Hammarby kanal, Sickla och Järla. 

Den gröna linjen mot Hagsätra blir blå, vilket innebär att de tågen inte kommer att gå förbi Slussen. I stället knyts linjen ihop med resten av den blå linjen vid Sofia.

Åt andra hållet förlängs tunnelbanan från Akalla via Barkarbystaden till Barkarby station.

Källa: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, Stockholms läns landsting.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.