Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här är risken störst att få p-böter

Foto: Janerik Henriksson/TT

På Riddargatan lappas flest bilar i hela Stockholm. Östermalm har flest gator på p-botstoppen visar DN:s kartläggning. Nu intensifieras jakten på p-syndare i hela kommunen.

Östermalm är den stadsdel där flest bilister bötfälls enligt statistik som DN har begärt ut. I topp ligger den kilometerlånga Riddargatan som sträcker sig från Dramaten ända bort till Narvavägen. Där utfärdades 4.512 parkeringsanmärkningar förra året, vilket betyder i snitt tolv gula lappar per dag.

– Det är en lång gata med mycket regleringar med ständigt parkeringsförbud och många stoppförbud dygnet runt, därför blir det en hel del parkeringsanmärkningar. Där är också en del nattliv som drar till sig felparkerade bilar, säger Karin Hebel, enhetschef på tillståndsavdelningen på trafikkontoret.

Här lappas flest bilar
Här är gatorna där det delas ut flest p-böter i stockholm.
Grafik: Lukas Hansson. Källa: Transportstyrelsen. 2016

 

Därefter i bötestoppen hamnar Valhallavägen, Karlavägen och Birger Jarlsgatan som alla har över 4.000 parkeringsanmärkningar vardera.

Är Östermalmsborna notoriska felparkerare?

– Nej, men långa gator med många förbud ger många parkeringsanmärkningar. Valhallavägen har en jättestor p-plats i mittremsan i fyra led och på Karlavägen är det också många p-platser.

Foto: TTRiddargatan. Foto: TT

Den som vill undvika gula lappar bör ta det försiktigt även på Sankt Eriksgatan, Västmannagatan, Grev Turegatan, Hagagatan, Hantverkargatan och Norrtullsgatan, alla hade över 3.000 bötfällda bilar.

Totalt utfärdades 488.775 p-böter förra året som gav kommunen 314 miljoner kronor. Det är en minskning jämfört med de senaste åren, men intäkterna för parkeringsavgifter har ökat markant.

– Fler väljer att betala för sig och inte fuska. Möjligheten att betala med mobilen har varit bra, man kan enkelt förlänga parkeringen via mobilen vilket gör att fler betalar, säger Karin Hebel.

Den första juli blir det dyrare att både parkera och felparkera. Stockholm är först ut att höja bötesbeloppen till 1.200 kronor från dagens maxbelopp på 1.000 kronor. Huvudstaden blir därmed både dyrast i länet och landet.

– Stockholm är dubbelt så stort som exempelvis Göteborg och vi har en mycket tuffare trafiksituation här. Det var även länge sedan vi höjde p-avgiften, det ska ju ha en avskräckande effekt.

Det var länge sedan vi höjde p-avgiften, det ska ju ha en avskräckande effekt

Jakten på felparkerare kommer nu att intensifieras och fler p-vakter ska övervaka gatorna under en större del av dygnet. Högsta prioritet har övervakning som gäller trafiksäkerhet.

– Generellt är det problematiskt där det finns cykelfält och busslinjer. Där stombusslinjer går har vi sträng övervakning med ordinarie p-vakter och även mc-burna p-vakter. Vi är alltid tuffa där man inte får stanna, säger Karin Hebel.

Just nu har p-vakterna en kampanj på cykelfält och cykelbanor.

– Där det finns cykelfält har man tagit bort p-platser och där stannar bilister gärna till och tänker att ”jag ska bara in och handla”. Men då får man en p-anmärkning direkt på rutan, det är ingen kontrolltid. Lappen sätts direkt på rutan. Pang!

Antalet gator med parkeringsavgift har ökat kraftigt senaste året då stora delar av förorten avgiftsbelagts. I dag finns omkring 35.000 avgiftsbelagda p-platser i innerstaden och drygt 20.000 i närförort.

Foto: TTFoto: TT

Avgiftstiden för att parkera förlängs också till 7–19 på vardagar och 11–17 på lördagar på platser där man tidigare haft avgift på vardagar mellan 9-17. Dyrast är platserna kring Åhléns, NK, Gallerian och Centralen.

Är det rimligt att ta 50 kronor i timmen för en p-plats?

– Det är mitt i centrala City i Sveriges huvudstad. Jag tycker det är billigt. Där det också tidsbegränsat till max en timmes parkering för att få omsättning, säger Karin Hebel.

Vi har nu börjat flytta felparkerade fordon med fordonsrelaterade skulder

Vanligaste p-boten gäller obetald biljett, därefter att man står på p-förbud under servicedag eller servicenatt. Endast 85 procent av p-böterna betalas.

– Där ligger Stockholm högt jämfört med Göteborg och Malmö, även om vi förstås skulle vilja att fler betalade in sina skulder. Vi har nu börjat flytta felparkerade fordon med fordonsrelaterade skulder, säger Karin Hebel. 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.