Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Här är SL-linjernas nya färger

Grafik: SL

Bor du vid lila linjen? Eller bruna? Eller orangea? Nu byter SL kostym. 

Det finns nästan hur många skyltar och vägvisare som helst i kollektivtrafiken. Vi som hittar i stan och reser ofta tar oss i regel fram utan att ens bry oss om ifall vägvisningen är tydlig eller otydlig. För turister och andra ovana resenärer är det värre. Varför heter en del tåg J som i järnväg och en del L som i lokalbana och inget P som i pendeltåg i informationen? Varför är det mesta av spårtrafiken utom tunnelbanan grått på kartorna och varför är skyltarna så väldigt olika? För att nämna några exempel på klagomål och undringar.


Det ska bli lättare att hitta rätt framöver. På torsdagen presenterade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg den nya linjekartan och de nya principerna för skyltar och annan information. Passande nog på Odenplans tunnelbanestation där det liksom i Solna strand redan finns nya skyltar på mörkgrå grund uppsatta. När de informationsansvariga på SL gick igenom skylfloran upptäckte de att den var ovanligt rikhaltig och vildvuxen. Enbart i tunnelbanesystemet finns fem olika skyltprogram och över 20 olika uttryck i skyltningen.

– Det ska vara så enkelt som möjligt att resa även för den som är ovan. Och vi vill markera att Stockholm är en internationell stad genom att alltid ge information även på engelska - inte bara lite då och då, säger Kristoffer Tamsons.

SL:s grundfärg är blå och ska så förbli. I dag har skyltarna i regel vit bakgrund. I framtiden blir den mörkgrå för att färger lättare ska gå fram, - och lite för att det inte ska vara en enkel utväg att markera alla linjer med grått. Tunnelbanelinjerna behåller förstås sina färger - men färgmarkeringarna ska bli tydligare och användas oftare. All annan spårtrafik får nu färg och den nya spårlinjekartan har en gnutta av nyårsfyrverkeri mot mörk himmel över sig.

– Jag vill poängtera att det hör inte är något dyrt projekt som kostat miljoner i konsultarvoden. Det kostar en miljon totalt med alla kartor och skyltar, säger Kristoffer Tamsons, väl medveten om att det riktas mycket kritik mot landstinget för att det blivit en god födkrok för konsultföretag,

SL-styrelsens nya sparsamhetskostym gör att det inte beordras ut hundratals personer för att snabbt och effektivt - och dyrt -byta ut varenda skylt mot nytillverkade. Förvandlingen av stationer och busshållplatser kommer att ske stegvis i samband med att skyltar går sönder eller hela miljöer behöver en ansiktslyftning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.