Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 12:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/hellden-oacceptabelt-att-regeringen-drojer-med-ny-lagstiftning/

STHLM

Helldén: ”Oacceptabelt att regeringen dröjer med ny lagstiftning”

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) efterlyser tydliga riktlinjer kring elsparkcyklarna. ”Medborgarna vill ha ordning och reda och vi får inte redskapen vi behöver”, säger han.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) efterlyser tydliga riktlinjer kring elsparkcyklarna. ”Medborgarna vill ha ordning och reda och vi får inte redskapen vi behöver”, säger han. Foto: Duygu Getiren/TT

Den politiska striden om elsparkcyklar fortsätter. Kommunpolitiker, experter och branschföreträdare trycker på för ny, effektivare lagstiftning för att få bättre ordning i städerna. Men regeringen trycker tillbaka ansvaret på kommunerna.

– Det är oacceptabelt att regeringen dröjer med ny lagstiftning, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Flera svenska kommuner, däribland Stockholm, önskar ny lagstiftning för att hantera de växande ordningsproblemen med elsparkcyklar. Men regeringen meddelar att de inte vill gå fram med någon ny lagstiftning i närtid.

Till Sveriges Radios Ekot säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han vill att kommunerna ska använda ordningslagen och samarbeta med bolagen som hyr ut elsparkcyklarna för att lösa problemen, på liknande sätt som bland annat Stockholm nu försöker.

Tomas Eneroth får mothugg från flera håll. Stockholms handelskammare menar att regeringens inställning riskerar tvinga kommunerna att bryta mot lagen.

– I dag befinner vi oss i en juridisk gråzon där kommunerna tvingas experimentera i brist på anpassad lagstiftning. Det är besvärande att regeringen inte kommit sig för att ta några initiativ till en bättre lagstiftning. De har haft flera år på sig, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill avvakta med ny lagstiftning för reglering av elsparkcykelbranschen.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill avvakta med ny lagstiftning för reglering av elsparkcykelbranschen. Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, är på samma linje.

– Jag tycker att det är oacceptabelt att regeringen dröjer med ny lagstiftning. Vi ute i kommunerna vill att regeringen ska ge oss tydliga riktlinjer så att inte vi står med Svarte Petter. Medborgarna vill ha ordning och reda och vi får inte redskapen vi behöver.

Från 1 januari kommer dock hårdare krav att ställas på uthyrare av elsparkcyklar i Stockholm. Utöver ett krav på polistillstånd, som DN skrivit om tidigare, kommer Stockholms stad att ta fram en lista med ytterligare villkor – med hänvisning till just ordningslagen – som uthyrarna måste uppfylla. Uthyrare som inte följer dessa riskerar att bli av med tillståndet.

Den politiska oppositionen i Stockholm är kritisk mot att majoriteten inte har velat använda ordningslagen tidigare.

– Vi har hävdat hela tiden att ordningslagen gäller. Vi har redskap, det säger ju även regeringen nu. Det har varit en ganska absurd situation att majoriteten har sagt att vi behöver lagändring för att göra något, säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd.

Vilka ytterligare krav som uthyrarna i Stockholm kommer att behöva följa arbetar trafikkontoret nu med att ta fram.

– Vi kan kräva att elsparkcyklar inte får köras på vissa platser, eller parkeras på vissa platser. En sådan plats skulle till exempel kunna vara Götgatsbacken. Där det har sett fruktansvärt ut, säger Daniel Helldén.

Listan med de nya kraven på elsparkcykelbolagen i Stockholm ska presenteras i november.
Listan med de nya kraven på elsparkcykelbolagen i Stockholm ska presenteras i november. Foto: Christine Olsson/TT

Enligt Daniel Helldén är det också sannolikt att det kommer att föreslås regler kring framkomlighet på trottoarer.

– Om sparkcyklarna står parkerade så att det inte går att passera, då ska bolagen ta bort dem. Om de inte gör det kommer vi att plocka bort dem, och då kan de bli av med tillstånden ett år senare.

I Stockholm finns sju bolag som hyr ut elsparkcyklar: Bird, Bolt, Lime, Link, Moow, Voi och Tier. Vois policychef Tina Ghasemi Lilljeqvist är positiv till regleringar.

– Vi tolkar Stockholms stads beslut om att införa polistillstånd som ett försök till att reglera, i brist på andra alternativ. Men polistillstånd är ett väldigt trubbigt verktyg, och jag tror inte att det är den bästa lösningen när det gäller alla aspekter, säger hon.

Vad menar du då?

– Vi menar att det behövs en licensierad marknad där kommunen får bättre möjligheter att ställa ordentliga krav på operatörerna.

Hon lyfter också fram att en av de största utmaningarna är att det behövs fler dedikerade parkeringsytor.

– I dag är det svårt att göra rätt för användarna för att det saknas ytor att parkera på. Då behövs det att kommunen upplåter mark, säger Tina Ghasemi Lilljeqvist.

Ett annat problem är hanteringen av ansvarslösa förare. Här kan tekniska lösningar bana vägen, menar Voi:s policychef.

– Vi har satt igång en integration med bank-id, där våra användare ska identifiera sig. Vi kan kräva att förare måste ta bild av enheten när de parkerar den. Om de parkerar fel får de böter och de kan i värsta fall bli avstängda. Det måste bli krav på den här typen av tekniska lösningar för alla operatörer om det ska göra någon skillnad.

Listan med de nya kraven på elsparkcykelbolagen ska presenteras i november. Detta i samband med att Stockholms kommunfullmäktige tar beslut om det nya regelverket som ska gälla.

Läs mer:

Handelskammaren: Inför promillegräns för elsparkcyklar

Elsparkcykelbolaget Voi: ”Avgifter löser inte problemen”

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt