Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Hoppla! Ny stadsdel ska förvandla Täby

Ursula von Kantzow diskuterar planritningen över Täby park med Ellen William-Olsson Heed, miljöplanerare och Marcus Sahlin, avfallsplanerare.
Ursula von Kantzow diskuterar planritningen över Täby park med Ellen William-Olsson Heed, miljöplanerare och Marcus Sahlin, avfallsplanerare. Foto: Erik Ardelius

Täby galopp ska förvandlas till Täby park med 6 000 bostäder och nästan lika många arbetsplatser. Den nya stadsdelen är ett av de allra största utbyggnadsprojekten i Stockholms län som ska göra Täby till mer stad än förort. Det är även en chans att bygga ihop en kommun som delas mer effektivt än vad som är nyttigt av en motorväg.

Täby sade nej till tunnelbana för 35 år sedan och ända in på 90-talet hade kommunen politiska beslut på att inte växa över ett i protokoll fastställt antal invånare. Sedan dess har det hänt en del. Politikerna i Täby vill väldigt gärna ha ­tunnelbana och på det nya danskdesignade torg som anlagts på den forna bilparkeringen intill Täby centrum har kommunen kört fram sin samrådsvagn. Den åker runt till olika platser i Täby för att fånga upp invånarnas åsikter och idéer kring den nya stadsdelen. Klädda i Täbys blå färger informerar kommunanställda och politiker om projektet. Det finns flera modeller och ritningar och den som så önskar kan bygga sin egen stadsdel av legobitar.

– Det är nu när vi har programsamråd för hela Täby park det är lättast att påverka hur det ska bli. När vi kommer fram till detaljplanerna är väldigt mycket redan helt bestämt. Det är därför vi åker runt så här, förklarar Helena Purmanen, planarkitekt.

Illustration: Kristoff Laufersweiler.

Att galoppen och området kring den skulle förvandlas till en ny stadsdel har varit känt länge. Det har inte förekommit några omfattande protester mot detta. De som haft mest synpunkter är galopp­besökare som tycker det är långt att åka till Upplands-Bro där den nya galoppanläggningen byggs.

– En del tror att kommunen tvingat bort galoppen, Men så är det inte. Det är galoppen som valt att flytta och då har vi fått möjlig­heten att bygga en stadsdel från grunden, säger Camilla Brodin (Kd) som är dagens politiker vid samrådsvagnen.

Galoppfältet är ett riktigt stort område där den i sig stora galoppbanan bara är ungefär en tredjedel. Med 6 000 bostäder i bebyggelse som i huvudsak ska vara stadskvarter och 4–5 000 arbetsplatser – främst i de bullerstörda utkanterna av området – finns det ändå gott om plats över för torg, gångvägar, cykelstråk och park.

– Gång och cykel ska vara normen här. Jag tror att den borgerliga alliansen numera är inne på det, säger Rolf Öberg (MP) som kommer förbi. Han är överens med Camilla Brodin om att det inom politiken i huvudsak råder samsyn om Täby park och möjligheterna att bygga tätt på en plats där det redan finns två tågstationer.

– Tanken är att det inte ska vara bilen som är förstavalet när de som bor här i framtiden ska åka någonstans. Det är oklart hur mycket biltrafik vi ska bygga för och hur mycket parkeringsplatser vi ska bygga. Men det blir inte en stadsdel byggd i första hand för biltrafik, säger Jessica Fellers, trafikplanerare.

Planerna utgår från att det ska bli en levande stadsdel som inte är helt öde och folktom på kvällar och nätter. Illustration: Nyréns arkitektkontor.

Några skolbarn bygger lite med legobitarna på samrådsvagnen. Sedan kommer Ursula von Kantzow, trädgårdsmästare och trädgårdsinspiratör och börjar diskutera grönska och gröna kilar för djurlivet med miljöplaneraren Ellen William-Olsson Heed.

– Nej, nej, nej. Jag vill inte stoppa projektet. Det verkar i huvudsak bli bra. Men det är viktigt att Täby som är grönt behåller ambitionen att vara en kommun som planerar för grönska, säger Ursula von Kantzow.

Genom Täby park går en avlång stadspark med ett grönt torg som centralt nav. Den ska sedan kopplas ihop med den nyligen upprustade Centralparken på andra sidan motorvägen och bli ett riktigt långt parkstråk.

– Vi planerar för två nya passager under eller över motorvägen. Då binder vi samman kommunens delar så att det blir mycket enklare att gå och cykla utan långa omvägar, säger Helena Purmanen.

Bebyggelsen i Täby park ska bli en blandning av stora och små bostäder. 10–15 procent ska vara hyresrätter enligt det avtal kommunen har med de stora markägarna JM och Skanska. Med Täbymått mätt är det ingen låg siffra.

– Många av de synpunkter vi får handlar om att vi behöver bygga små lägenheter främst för unga. Täby park blir väldigt blandat men vi har inget fokus på små lägenheter. Det har vi däremot i Roslags Näsby där vi också kommer att bygga ganska mycket studentbostäder, säger Camilla Brodin.

Täby park byggs betydligt tätare än de äldre delarna av Täby. Illustration: Nyréns arkitektkontor.

Strax intill Täby torg växer Täbys nya kommunhus upp. När kommunen flyttar in kommer det äldsta kommunhuset i Roslags Näsby och området kring det att bli ett bostadsområde intill stationen med ganska många små bostäder. Det stora kommunhuset med drygt 40 år på nacken ska troligen rivas.

Och så var det det här med tunnelbana som det jobbas aktivt för i Täby i motsats till för 35 år sedan.

– Vi vill väldigt gärna ha tunnelbana, säger Camilla Brodin.

– Men Täby park är inte beroende av om vi får tunnelbana eller inte, påpekar Helena Purmanen.

Om allt går enligt planerna blir det inflyttning i de första husen i den nya stadsdelen – som byggs intill Galoppfältets station – 2018. Sedan ska Täby park byggas ut under en period av 20–30 år.

Läs mer: Betongdäck kan ge 5000 nya bostäder

Fakta: Tät kvartersstad

Bygget av den nya galoppbanan Bro park i Upplands-Bro pågår. Med start i höst flyttas hästar och stall från Täby till den nya anläggningen. När flytten är klar kan omdaningen av galoppfältet till Täby park starta. De första husen byggs intill stationen Galoppfältet där det funnits planer på bostäder i flera decennier.

De 6 000 bostäderna och 4–5 000 arbetsplatserna byggs under 20–30 år. Stadsdelen blir mer av tät kvartersstad med central park än punkthus med mycket luft emellan.

Arbetsplatserna byggs i huvudsak längs E4 och Roslagsbanan. I de centrala delarna av Täby park - närmast Täby centrum och Viggbyholms trafikplats är planen att det ska finnas gott om butiker och serveringar längs gatorna.

Täby park planeras som en blandad stadsdel med folk i alla åldrar och familjer av alla storlekar. Tre nya skolor behövs enligt planerings­underlaget.

Närmast galoppfältets station fanns tidigare planer på att bygga den simhall som ska ersätta uttjänta Tibblebadet. ­Simhallen ska nu byggas på andra sidan järnvägen – men nära Täby park. På den plats simhallen var inritad i de första ­skisserna ska det byggas en märkesbyggnad som sticker ut mot kvartersstaden. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara ett riktigt högt hus.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.