Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-22 00:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/hotad-ungdomsorkester-kampar-for-sin-existens/

STHLM

Hotad ungdomsorkester kämpar för sin existens

Altviolinisten Klara Angawa, i gult, menar att de äldre i orkestern ger mycket inspiration och får yngre att vilja utvecklas. Foto: Nicklas Thegerström

Stockholms ungdomssymfoniorkester – en plantskola för många professionella musiker – har blivit av med en tredjedel av sin budget och måste lägga ner verksamheten under slutet av året.

– Vi vill kämpa för vår existens, säger Glenn Mossop, chefdirigent och musikalisk ledare.

Den sista sommarhelgen är orkestern – som kallas Suso – på internat i Ytterjärna utanför Södertälje. De repeterar Gustav Mahlers första symfoni i Vita huset, en sekelskiftesvilla med vid utsikt över Järnafjärden som konstnären Bruno Liljefors lät bygga. 

Suso är en del av Kulturskolan i Stockholm. De besparingar den grönblå majoriteten i Stadshuset har ålagt kulturförvaltningen innebär att orkestern i år har förlorat en tredjedel av sin budget – 250.000 av totalt 750.000 kronor.

– Det är ett stort lass för Kulturskolan Stockholm med de neddragningar som görs. Jag tror att politikernas vilja är att göra det bättre. Men det är väldigt svårt med den minskade budgeten att ha de ambitioner som vi har, att spela mycket på många platser och vara yrkesförberedande för vissa elever, säger Susos producent Mirjam Allard.

Glenn Mossop har varit Susos chefdirigent sedan 2005. Foto: Nicklas Thegerström

Hon och Glenn Mossop planerar trots allt för en verksamhet efter nyår.

– Det är en ny organisation på Kulturskolan från den 1 september och där hoppas vi att att vi ska betyda så pass mycket – för det här är ju spjutspetsen – att de ska inse vad det innebär om vi försvinner. Men vi vet inte i dag, säger Mirjam Allard.

Suso är inne på sitt 41:a år. Orkestern består av 55–60 musiker mellan, på papperet, 14 till 23 år, men även yngre har varit med. Det kostar 300 kronor per termin.

Kevin Huang vill gärna satsa på att bli professionell musiker. Foto: Nicklas Thegerström

Klara Angawa spelar altviolin och har varit med i Suso i sex år.

– Det är det enda alternativet för att få både mångfalden av åldrar och hög musikalisk nivå. Det finns några som är 12 år gamla, jag är 20 och det finns någon som är 23. Men vi kan ändå spela samma musik, det är inte åldern som räknas utan det är nivån och musikalisk förståelse som binder samman oss, som människor också, säger hon.

Timmen före lunch fortsätter Glenn Mossop att nöta in Mahler. Det är ett stort projekt, symfonin ska uppföras den 20 oktober på Kungliga musikhögskolan i samarbete med två andra orkestrar – Norrbottens ungdomssymfoniker och Västra Götalands ungdomssymfoniker. 

– Det är viktigt att Suso inte läggs ned. Det är en så viktig plattform för unga som vill utvecklas som musiker och för att få fram en ny generation av musiker. Men även en plattform för unga att kunna socialisera sig och skapa nya band. Det är en väldigt fin gemenskap i orkestern, säger violinisten Kevin Huang.

Mirjam Allard håller med.

– Det är en väldigt bra skola, de behöver lyssna på varandra och samarbete, ingen kan bara säga ”här kommer jag!”

Cellisterna Moa Nybond och Jonathan Holm. ”Suso blev en livlina mellan naturlinjen jag går på och musiken. Att den möjligheten finns är så otroligt roligt”, säger Jonathan. Foto: Nicklas Thegerström

Orkestern samlas och övar i Kulturskolans lokaler på Kungsholmen varannan helg.

Det låter mycket?

– Det är en stor del av livet. Men man gör det ju frivilligt och man tycker att det är det bästa som finns. Det är en frizon, det här är den enda platsen där jag kan vara den tryggaste versionen av mig själv, säger Klara Angawa.

I juli deltog Suso i en ungdomsorkesterfestival i Neubrandenburg utanför Berlin. Internathelger och resor gör mycket för gemenskapen, menar musikerna.

– Det är så himla bra sammanhållning och man får ett större socialt liv. Man träffar många andra och kan prata med andra som går i gymnasiet och över. Annars skulle jag aldrig ha vågat prata med en 17-18-åring när jag var tio. Alla är så snälla och tar verkligen hand om alla, säger Emma Lörstad.

Mirjam Allard och Glenn Mossop är bägge anställda av Kulturskolan på 20 procent.

– Det är mycket idealism i det här också, i verkligheten är det ju inte en dags arbete i veckan. Som det nu är försöker vi ju också få det här att fungera utan några pengar och det är ganska psykiskt påfrestande, säger Mirjam Allard.

Varannan helg övar orkestern i Kulturskolans lokaler på Kungsholmen. Foto: Nicklas Thegerström

Suso har elever från 15 kommuner i Stockholms län.

– Men det är bara Stockholms stad och någon kommun till som betalar. Om alla kommunerna kunde gå in och ta sitt ansvar skulle vi kunna fortsätta bedriva det här på ett annat sätt. Då skulle vi ha en budget på 1,5 miljon och kunna utveckla orkestern otroligt, säger Mirjam Allard.

Läs mer: 90 tjänster skärs bort från Stockholms kulturliv 

Läs mer: Kulturskolan kan förlora var tionde tjänst