Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Hotell rivs för att ge plats åt Citybanans station

Foto: Underlag: Trafikverket, Förslag Strategisk Arkitektur
Hotell Continental rivs för att ge plats för Citybanans nya huvudstation. Den nya byggnaden kommer att bli större än hotellkomplexet. På denna extremt centrala plats är det arkitektoniska utförandet så viktigt att två omgångar av arkitektförslag kastats i papperskorgen.

Delar av Stockholms central har varit byggarbetsplats i snart två år. I olika etapper byggs den anrika stationen om för att bättre klara servicen åt en växande skara tågresenärer.

Omdaningen ska vara klar om ungefär två år, men redan innan dess startar ett ännu viktigare stationsbygge.

Huvudingången till Citybanans station City ska byggas på andra sidan Vasagatan.

– Vi bygger för resenärerna. Det är helt klart att vi behöver få in väldigt många olika funktioner i den stationsbyggnaden, säger Ann Wiberg, chef för strategisk utveckling på Jernhusen som äger både Centralstationen och fastigheten där den nya stationen ska byggas.

I kväll tas en startpromemoria för projektet av stadsbyggnadsnämnden.

De senaste åren har de politiska diskussionerna om stationen enbart handlat om huruvida det är fint eller fult med ett riktigt högt hus på platsen.

Fyra förslag till 30-våningstorn som landmärken för stationen förkastades 2009.

Tre nya arkitektförslag kastades nyligen i papperskorgen som otillräckliga, och stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) har meddelat Jernhusen att det i Stadshuset inte längre finns någon politisk ambition att bygga ett riktigt högt hus på platsen.

I startpromemorian räknar stadsbyggnadskontoret med att hotell Continental, som stod klart 1963, rivs och ersätts med en byggnad med hög arkitektonisk ambitionsnivå.

Kontoret räknar med att det går att utvidga kvarteret lite så att det ges plats för både ett hotell med 100 rum fler än dagens och det mesta som behövs i en stor station – men huset ska inte bli högre än dagens hotell.

Jernhusen har en lång lista på olika saker som är angelägna på den nya stationen.

Om allt får plats i ett hus som inte blir högre än omkring elva våningar är oklart. Men oavsett det bekymret är det viktigt att planen för kvarteret inte fastnar i någon politisk långbänk.

– Vi kan inte stå utan en fungerande station när Citybanan väl är klar, konstaterar Ann Wiberg.

Stressigt och slitet kring Centralen

Stockholms central och området kring stationen är stressigt, slitet och sunkigt. Det är det entydiga omdömet från 1 500 personer som frågats ut om hur de ser på stationen och planerna för framtiden. Jernhusen tar det som ett tecken på att reseneärerna mer än gärna vill ha en modern, fungerande station i en miljö som även den som inte tvingas vara där kan uppskatta.

I undersökningen , där hälften av de medverkande kommer från Stockholms kommun och hälften från andra kommuner, är få – drygt 15 procent – negativa till att det byggs nya hus i området och omkring hälften är positiva till ett riktigt höghus på 110 meter.

Centralstaden är det populäraste namnet på området kring Centralen bland dem som deltagit i undersökningen, följt av Nya Klara och Klarastaden. Namnet Västra City som används när området planeras stöds av bara 3 procent av dem som svarat på frågorna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.