Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/hyresnamnden-far-jo-kritik-for-langa-vantetider/

STHLM

Hyresnämnden får JO-kritik för långa väntetider

– Det finns både vilja och avsikt att komma till rätta med de långa handläggningstiderna, säger Kjell E Johansson i Stockholms hyresnämnd. Foto: Nicklas Thegerström

Hyresnämnden i Stockholms väntetider är inte förenliga med kravet på skyndsam handläggning, menar Justitieombudsmannen. Under senare år har antal ärenden i nämnden ökat kraftigt.

– Detta skulle kunna lösas med ny lagstiftning, säger hyresrådet Kjell E. Johansson, en av åtta domare i Hyresnämnden i Stockholm.

Rätta artikel

Det var JO som själva beslutade att granska Hyresnämnden i Stockholm efter egna iakttagelser. Snitthandläggningstiden har ökat från sju månader 2016 till ett drygt år i fjol – vilket bland annat kan förklaras med att nämnden fått mer att göra.

– Nämnden är kopplad till Stockholms bostadsmarknad. Vi är i en högkonjunktur, många människor har flyttat hit och landet har tagit emot ett stort antal människor, vilket har lett till fler ärenden hos oss, säger Kjell E. Johansson.

En stor del av ärendeökningen gäller avstående från besittningsskydd. De har fördubblats på senare år. Om en hyresvärd eller -gäst vill göra avkall på besittningsrätten i ett bostadskontrakt måste det gå via hyresnämnden, även om nämnden inte tar ställning i frågan.

Ökningen spårar Kjell E. Johansson bland annat till att landets kommuner behövt förse nyanlända med tidsbestämda hyreskontrakt utan besittningsrätt.

– Parterna kan i praktiken använda ett formulär och skicka till hyresnämnden. Det är oftast ett okomplicerat beslut för hyresrådet. Men dessa ärenden drar stora administrativa resurser.

Kjell E. Johansson, hyresråd och domare i Hyresnämnden i Stockholm. Foto: Carl Johan Erikson

Han anser att det är onödigt att hyresnämnden involveras och att en lagändring skulle lösa situationen.

– Varför måste parterna gå till oss? Det är en föråldrad lagstiftning. Om det blir en tvist får den lösas i tingsrätt eller i hyresnämnd, men det här handlar inte om tvister. Jag ser inte något politiskt kontroversiellt i frågan.

Även ärendena gällande lokaler har ökat. Kjell E. Johansson menar att även det handlar om rutinfrågor som skulle kunna undvikas.

– I en högkonjunktur brukar hyresvärdar vilja höja hyran för lokaler, och så ser det ut nu. Ökningen hos oss handlar till stor del om att hyresgäster vill ha ersättning när deras kontrakt sägs upp. Då måste de gå till oss även om de inte vill ha hjälp med medling, vilket är fullkomligt onödigt.

Handläggningstiderna är oacceptabla enligt JO. Det gäller främst ärenden som hanteras av handläggare. Tvistemålen har i regel en mer acceptabel tid.

– VI skulle behöva lika många handläggare som vi hade för 15 år sedan. Det här är en fråga om volymer, säger Kjell E. Johansson.

Men hyresnämnden får även organisatorisk kritik. I sin skrivelse framhåller JO att rollfördelningen på myndigheten är otydlig och att det saknas gemensamma rutiner och arbetsprocesser.

– Det finns både vilja och avsikt att komma till rätta med de långa handläggningstiderna. Nu kommer det an på statsmakten att ge hyresnämnden de resurser som behövs för att hyresgäster och hyresvärdar ska få vad de har rätt att förvänta sig, säger Kjell E. Johansson.

Läs mer: Känd näringslivsprofil vräks efter dom i Hyresnämnden