Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

I Botkyrka har skolorna antivåldsarbete på schemat

Miranda Melki, 15, (i randig tröja) och Mayram Kuyateh, 15, är några av de elever som fått chansen att utbilda sig till mentor i Botkyrkas kommuns antivåldsarbete. Här samtalar de med inrikesminister Anders Ygeman (S) som nyligen besökte Karsby skola.
Miranda Melki, 15, (i randig tröja) och Mayram Kuyateh, 15, är några av de elever som fått chansen att utbilda sig till mentor i Botkyrkas kommuns antivåldsarbete. Här samtalar de med inrikesminister Anders Ygeman (S) som nyligen besökte Karsby skola. Foto: Jonas Lindkvist

Tidiga och långsiktigt förebyggande insatser. Nu har tre skolor i Botkyrka bestämt sig för att permanent införa antivåldsarbete på schemat. ”Jag tänker redan annorlunda när jag ser bråk”, säger Mayram Kuyateh, 15, en av dem som fått bli mentor i satsningen.

När Jan Jönsson började som rektor på Karsby International School i Hallunda kände han redan till ryktet om att kulturen i skolan var våldsam. Ändå blev han förvånad över hur mycket våld som faktiskt förekom och över hur långt ner i åldrarna det gick. Men också över hur lite eleverna ville berätta om vad de såg, visste och kände om det som pågick runt omkring dem.

Han vägrade sopa saker under mattan – i stället lyfte han upp problemen och erkände skolans tillkortakommanden.

Under sina första veckor som rektor gjorde han tio polisanmälningar som rörde elever på högstadiet. Sedan anställde han två kuratorer på heltid.

– Vi behövde få ett nytt förtroende, både från elever och föräldrar, en tillit som gör att de vill vända sig till oss vuxna när det händer saker.

Jan Jönsson såg att det fanns en tydlig koppling mellan de orosanmälningar som skolan gjorde till socialtjänsten och det faktum att just de berörda eleverna kunde misstänkas för att utsättas för våld i hemmet.

Det visade sig att hans rektorskollegor i Hammersta och Brunna hade samma erfarenheter. En annan sak som alla var överens om var att de ville starta någonting som var långsiktigt och det skulle vara något bestående och ständigt närvarande.

Med hjälp av socialtjänsten i Botkyrka hittade de till slut en amerikansk metod som heter MVP, Mentors in violence prevention.

Kort bygger det på att elever i årskurs 9 får en gedigen ledarskapsutbildning och sedan blir de mentorer med uppdrag att hålla i samtal och värderingsövningar med eleverna i årskurs 6.

Allt går ut på att diskutera normer, öka civilkuraget och göra alla till aktiva antivåldsambassadörer. I paketet ingår ett genusperspektiv där även könsroller, särskilt den maskulinitetsnorm som ofta dominerar det offentliga rummet.

– Redan i åk 1–2 finns det en inställning att pojkar får slåss och ska vara starka. Många av våra elever har också erfarenheter av hederstänk och homofobi, som också har inslag av våld. Bara att lyfta de frågorna och låta eleverna reflektera över dem har blivit ett lyft, säger Jan Jönsson.

Nu satsar Karsby skola, Brunna skola och Hammersta skola för fullt på MVP. Med sig har de socialtjänst, polis och räddningstjänst.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) har visat ett stort intresse för satsningen och besökte häromveckan Karsby skola.

– Polisen kan göra en hel del för att bekämpa kriminalitet, men den kan inte göra allt. Därför är jag så glad över att alla aktörer är med i det här arbetet, säger han.

Pernilla Vera Jr, chef för socialtjänstens förebyggande sektion, beskriver arbetets utgångspunkt som ”socio-ekologisk”.

– Ungdomarna ser sig själva som förändringsagenter. De insikter de får sprids sedan till andra individer, till familjen, till närsamhället, förklarar hon.

På lång sikt är tanken att bryta med de negativa normer som man identifierat. Alla får lära sig att bli aktiva åskådare av det som händer, att våga säga ifrån och att hämta hjälp när man ser någonting som inte är okej.

– Det är sant att det finns en machokultur, att många beter sig dåligt utan att tänka på vad de gör. Det vi har lärt oss har öppnat ögonen på många av oss, säger Maryam Kuyateh, en av dem som nu blivit en antivåldsmentor.

Och Miranda Melki, 15, säger:

– Förut var jag nästan rädd för polisen. Nu har jag en helt annan bild. Det har varit väldigt bra att vi fått jobba ihop med dem, säger hon.

Flera poliser är knutna direkt till arbetet i skolorna. Mikael Jansson är en av dem.

– Att få vara med och påverka barnen tidigt känns otroligt meningsfullt. Jag är övertygad om att det gynnar alla på sikt. Vi kommer att se färre brottsoffer och fler som vågar vittna, säger han.

Eleven Mayram Kuyateh har börjat lita på att det finns vuxna som bryr sig om de unga.

– Det gör att jag också vågar säga ifrån om jag ser våld. Om alla börjar göra det redan i skolan så kommer det att förändra.

Fakta: Mentors in violence prevention, MVP

MVP är en amerikansk metod för att arbeta med våldprevention bland unga. Bygger på så kallat ”elevmentorskap”. I Botkyrka får 9:orna en gedigen ledarskapsutbildning och håller sedan träffar med eleverna i årskurs 6.

Metoden har både ett genusperspektiv och ett åskådarperspektiv. Det sistnämnda innebär att fokus riktas inte bara mot offer och gärningsman utan på de normer som dominerar bland alla som finns runtomkring. Normen ”lägg dig inte i” är ofta starkt utbredd. Syftet är att få alla att agera när man ser våld och kränkningar.

På skolorna Karsby International, Hummersta och Brunna har man MVP på schemat. Skola, polis, räddningstjänst och socialtjänst är med.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.