Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

I dag: Experternas besked om Slussen

Så här kan Katarinaparken, nya bron och ett glashus ovanpå Slussen se ut om, låt säga, tio år. Kritiker hävdar att parken ligger i skugga, att bron är för stor och att glashuset skymmer utsikten.
Så här kan Katarinaparken, nya bron och ett glashus ovanpå Slussen se ut om, låt säga, tio år. Kritiker hävdar att parken ligger i skugga, att bron är för stor och att glashuset skymmer utsikten. Foto: Foster+Partners och Berg Arkitektkontor

I dag lägger den expertgrupp som granskat projektet Nya Slussen fram sin rapport. Bara några enstaka nyckelpersoner i Stadshuset har fått reda på hur gruppen besvarat de många frågor som ställs om Slussenprojektet. DN försöker redan nu besvara en del av dem.

1. Går det att renovera dagens Slussen och återanvända den?
Nej, anläggningen är mycket sliten och den del som vetter mot Saltsjön är sakta på väg att sjunka.

2. Går det att minska kontorsbebyggelsen längs Stadsgårdsleden så att den inte syns så mycket?
Kanske. Om byggrätterna bantas får staden in mindre pengar. Å andra sidan tvingas staden betala mindre i ersättning för förlorad utsikt till ägarna av husen bakom de planerade kontoren om de byggs lägre.

3. Kan man ta bort de båda glashus som ska byggas ovanpå Slussen?
Ja. De ska användas för kulturella ändamål och det betyder oftast att det är staden som står för hela eller delar av hyran. Att utesluta dem är troligen positivt för projektets ekonomi – men negativt för kulturinslaget i Nya Slussen.

4. Är det nödvändigt att bygga en bussterminal i Katarinaberget?
Nej, men den är svår att stoppa. Det går att köra buss från Nacka och Värmdö till andra platser än just Slussen. Men terminalen är en frukt av många överläggningar där Stockholms stad, Nacka, Värmdö och landstinget är inblandade. Stockholms stad kan inte stryka terminalen utan att det blir ett herrans liv. Tunnelbanan till Nacka gör att den kan göras mindre än vad som i början var planerat.

5. Klarar Nya Slussen av en höjning av havsnivån med två meter?
Nej. Men det finns två goda skäl till att de som ritat Nya Slussen inte räknat med två meter högre vattennivå. Det ena är att hotet om så höga vatten­nivåer ligger hundra år fram i tiden och det är svårt att i dag veta hur högt vattennivån stiger. Det andra­ är att det krävs barriärer längre­ ut mot havet för att rädda dricks­vattnet i Mälaren om havet stiger två meter och då är Slussen ointressant.

6. Blir Nya Slussen bra för gående och cyklister?
Nja. För cyklister blir den definitivt bättre än dagens Slussen men granskningar av cykelexperter visar på en rad svagheter. Många av dem går att rätta till när Nya Slussen möbleras och gestaltas. För gående är problemet med dagens Slussen att de får se upp för cyklister – detsamma gäller Nya Slussen.

7. Går det att banta den åttafiliga bron mellan Södermalm och Gamla stan?
Ja. Det går i princip att banta allt som ryms i den detaljplan för Nya Slussen som vann laga kraft 2013. Men det går inte att bygga mer än vad som skrivits in i planen.

8. Kan man inte skrota Nya Slussen och bygga något annat – exempelvis Plan B som vill att framtidens Slussen behåller den nuvarande klöverbladsformen?
Absolut. ”Politik är att vilja” var ett av Olof Palmes visdomsord. Men det är ytterst tveksamt om det finns en politisk vilja att skrota Nya Slussen och börja om från början igen. Den debattvilliga gruppen bakom Plan B hävdar att det går att bygga deras variant av Slussen på fyra år och att det inte behövs någon ny detaljplan för att bygga den. Det är en glädjekalkyl som troligen kommer att falla som ett korthus när det visar sig att det behövs en ny detaljplan – ett arbete som tar tre till fem år.

9. Finns det några problem med det väldiga bygget som ingen expertgrupp i världen kan lösa?
Ja. Till exempel dessa tre problem:

1. Det kommer att vara svårt – och ibland omöjligt – att åka bil förbi Slussen under byggtiden, till och med för stressade direktörer.

2. Det går inte att vända solen så sluttningen från Södermalm ned mot vattnet kommer nästan alltid att ligga i skugga.

3. Det kommer alltid att vara en kraftig nivåskillnad mellan Södermalm och Gamla stan

Fakta. Orkar du inte läsa ännu en lång artikel om Slussen? Läs då bara det här

Expertgruppen kommer med sin dom om Nya Slussen i dag. Den blir troligen att projektet fortsätter, men något hus och lite bro bantas bort.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.