Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Idrottsstad planeras i Järfälla – med skidåkning inomhus

Inomhusskidåkningen ska ligga mitt i en ny stadsdel med hotell, butiker, skola och bostäder.
Inomhusskidåkningen ska ligga mitt i en ny stadsdel med hotell, butiker, skola och bostäder. Foto: OkiDoki arkitekter

En idrottsstad med hallar, bostäder, skola, hotell och kontor planeras intill den blivande tunnelbanestationen i Barkarby. Huvudattraktionen blir en inomhusanläggning med skidspår som kan stå klar 2020.

Den blivande knutpunkten i Barkarby med pendeltågsstation och tunnelbana är lockande för investerare. Veddesta som ligger på västra sidan av järnvägen är i dag ett glest bebyggt industriområde med mycket tomrum och ett centrum på väg att läggas ned. I framtiden ska Veddesta omvandlas till en ny stadsdel med omkring 10.000 bostäder, nästan lika stor som den omtalade Barkarbystaden på andra sidan spåren.

Kring tunnelbanan och järnvägsstationen finns det redan planer på centrumanläggning, sjukhus och utbildningscentrum. I nästa vecka väntas kommunstyrelsen i Järfälla ge en markanvisning på en ”idrottsstad” intill järnvägen till fastighetsföretaget Serneke.

Idrottsstaden ska, enligt de tidiga förslagen som ska utvecklas till en detaljplan, bestå av sju kvarter med hus från två till omkring 20 våningar. Det ska bli en blandning av kontor, bostäder, butiker och hotell. Det planeras en skola och flera av kvarteren är helt eller delvis vikta för idrott.

Det kan bli hallar av olika slag, men dragplåstret är en bana för längdskidåkning inomhus.

Banan berör alla kvarter utom ett och ska både gå ovan jord och under jord. Därmed blir slingan lite kuperad.

– Järfälla är en stark idrottskommun, men från kommunens sida har man inte direkt visat musklerna genom att bygga anläggningar tidigare. Det ska vi göra nu, säger kommunalrådet Claes Thunblad (S).

Kommunalrådet ser idrottssatsningen både som viktig för kommunens invånare och som en attraktion som ska locka besökare från andra håll.

– Om allt går vägen kan det vara klart redan 2020. Vi brukar vara snabba, säger Claes Thunblad.

Serneke har bland annat byggt Prioritet Serneke Arena i Göteborg med en rad idrottsanläggningar som ett jättegym, flera fotbollsplaner och idrottshallar. Där är en huvudattraktion Skidome med skidåkning inomhus året runt.

– Det är ett stort projekt, men det är en arena. Järfälla idrottsstad är en helt annan satsning. Vi vill bygga en hel stadsdel, en blandstad med mötesplatser som ger ett folkliv, säger Johan Live, pressansvarig på Serneke.

Han betonar att Serneke gärna vill utveckla bostadsområden och stadsdelar kring lockande attraktioner – det kan vara såväl kultur som idrott.

Fakta. Mycket snack men inga skidtunnlar

Sveriges första skidtunnel öppnade 2006 i Torsby i Värmland.

Redan då fanns det planer på en skidtunnel i Upplands-Bro.

Av den blev det intet, inte heller av planerna på skidspår inne i den nedlagda järnvägstunneln under sydligaste Södermalm.

På flera andra platser, främst Ullna i Täby och Lida i Botkyrka, finns det sedan flera år planer på längdskidspår inomhus. Än så länge har de inte lämnat planstadiet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.