Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-06 10:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/indragen-trafik-ger-overfulla-sl-bussar/

STHLM

Indragen trafik ger överfulla SL-bussar

”Risken är stor att det blir ännu större frånvaro”, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL, om det pressade bemanningsläget.
”Risken är stor att det blir ännu större frånvaro”, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL, om det pressade bemanningsläget. Foto: Beatrice Lundborg

Kritiken växte under måndagen när många bussar var fullsmockade efter ändrade tidtabeller – samtidigt som stockholmarna ska undvika att sprida coronaviruset. 

– Vi fick stå lite på varandra, säger resenären Peter Bruun.

SL konstaterar att läget är väldigt ansträngt på grund av personalbrist och flaggar samtidigt för att det kan bli värre.

Stor brist på busschaufförer på grund av sjukskrivningar och vabbande ledde till att Stockholms stads trafikförvaltning i samråd med sina entreprenörer reducerade busstrafiken under måndagen. 

Men kritiken mot hanteringen kom snabbt. När DN talar med resenären Peter Bruun som åkte från Gullmarsplan till Älvsjö på måndagsmorgonen reagerar han på hur mycket folk det var på bussen. 

– Det var ju jättetrångt. Bussen var ju full. Vi fick stå lite på varandra, säger han. 

Peter Bruun berättar att hans jobbsituation gör att han har möjlighet till flexibilitet när det gäller arbetstiderna och att han därför framöver kan välja att åka när det är mindre folk på bussen. Samtidigt är han medveten om att detta gäller långt ifrån alla. 

– Det var ju inte bara turtätheten som var mindre. De använde också de kortare bussarna. Varför inte använda långa bussar i stället? Resultatet nu var ju att det var jättetrångt. Det blir ju alltså tvärtom mot vad myndigheterna har sagt, säger han.

En annan resenär som har drabbats är Marie Schottenius, som brukar resa mellan Skarpnäck och Huddinge. 

– Bussen går normalt var tionde minut. Men nu går den bara två gånger i timmen. Först fick jag vänta i 20 minuter och när bussen väl kom så var den helt packad med folk. Alla sittplatser var upptagna och folk fick stå upp, säger hon. 

Marie Schottenius upplevde färden som mycket obehaglig med tanke på hur myndigheterna har uppmanat folk att minska kontakten med andra människor på grund av smittorisken. 

Foto: Beatrice Lundborg

Tycker du att SL tar ansvar för situationen?

– Nej, jag tycker inte att SL gör det.  

På SL:s Facebook-sida är kritiken hård från ett stort antal resenärer. Ett otal personer berättar om stor trängsel på bussar runt om i Stockholmsområdet. 

Även Aftonbladet har pratat med pendlande stockholmare som under måndagsmorgonen vittnade om fullpackade bussar.

– Vi stod med tio centimeter mellan varandras läppar och munnar. Det borde vara kriminellt att utsätta folk för den här risken, det är tvärtemot vad alla experter ger för råd, säger en resenär till tidningen.

SL som numera tackar sina resenärer i tunnelbanan för att de visar hänsyn och sprider ut sig i vagnarna, var inte beredda på reseökningen. 

Claes Keisu, pressansvarig på SL, säger till DN att han är väl medveten om problemen som har uppkommit och att han beklagar att det orsakat irritation hos resenärer. 

– Vi har förstått under morgonen här att det har varit väldigt trångt på sina håll. Vi har fått rapporter om att det har varit riktigt knökfullt här på morgonen. Det är ett svårt läge. Hela samhället sitter i en svår sits, säger han.

Samtidigt varnar Claes Keisu för att situationen kan komma att förvärras. 

– Vi har ju en personalbrist inom kollektivtrafiken, framför allt inom busstrafiken och våra lokalbanor. Våra entreprenörer rapporterade en 20-procentig frånvaro och ser framför sig att det kommer att bli värre den här veckan. Risken är stor att det blir ännu större frånvaro. 

Går det att sätta in mer resurser under tisdagen och senare i veckan?

– Vi ska lyssna på våra trafikentreprenörer som har sett flödena under dagen. Om det är möjligt så kommer vi så klart att göra allt vi kan för att förbättra det. Men det kan bli så att personalsituationen förvärras. Det är ett väldigt ansträngt läge för oss och vi gör så klart allt vi kan för att köra trafiken. 

Hur kommer det sig att man på sina håll använder korta bussar i stället för de längre ledbussarna?

– Det kan jag inte svara på direkt. Men det är inte bara bland förarna som personalbrist finns, utan även i depåer. Det kan ju hända att man inte kan sätta en ledbuss i omlopp för att man inte har kunnat serva den. 

Hur stort ekonomiskt tapp innebär detta för SL?

– Det kan bli ett stort tapp. 50 procent av intäkterna ungefär kommer från månadskort. Lägger du till andra periodkort så utgör de tillsammans 70 procent av våra biljettintäkter. Om det här blir långvarigt så kommer det att kosta oss väldigt mycket pengar. Jag kan inte spekulera exakt i hur mycket det blir, men det kommer att handla om flera hundra miljoner om det blir långvarigt. 

Senare på måndagen berättar Claes Keisu att SL tillsammans med sina entreprenörer kommer att försöka sätta in extra turer i den mån det går när det gäller busstrafiken.

På tisdagen förra veckan gick SL ut med att man skärper reglerna i kollektivtrafiken. Då bestämdes bland annat att resenärer inte får kliva på i bussarnas framdörrar. Samtidigt uppmanades passagerare att sprida ut sig i vagnarna.

På SL:s hemsida kunde man läsa: ”Res gärna när du är frisk. Stanna hemma när du är sjuk.”

– Det är viktigt att man förstår att det inte finns någon förhöjd smittorisk av att åka kollektivt så länge man är frisk. Men finns det en möjlighet ska man absolut sprida ut sig, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL, till TT.

Läs mer: SL-resenärer mer oroliga för rädslan än viruset