Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-21 21:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/infrastrukturministern-om-forbifarten-oacceptabelt/

STHLM

Infrastrukturministern om Förbifarten: ”Oacceptabelt”

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är kritisk till att Förbifart Stockholm försenas. Foto: Elin Åberg

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallar Trafikverkets prognos om förseningen av mångmiljardprojektet Förbifart Stockholm för oacceptabel. Samtidigt kräver såväl M som S i region Stockholm att staten ska stå för de extra tre miljarderna.

Vägprojektet E4 Förbifart Stockholm blir fyra år försenat och kommer att kosta 3,3 miljarder mer än beräknat. Detta enligt Trafikverkets nya prognos.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är bekymrad över beskedet.

– Det är allvarligt, vi kan inte ha en ordning där vi har stora förseningar eller fördyrningar i viktiga infrastrukturprojekt. Det är inte acceptabelt. Det pågår stora investeringar i hela stockholmsregionen och vi behöver ha en förbättrad infrastruktur och väl fungerande kommunikationer.

Nu vill infrastrukturministern att Trafikverket ska se över hur de kan pressa kostnaderna och korta tiden för projektet.

– Stockholmarna förtjänar en bra infrastruktur och detta är ett viktigt projekt för hela regionen. Så här måste man vända på alla stenar. Vi behöver samla alla parter för att se vad man kan göra för att både påskynda, men också stoppa de kostnadsökningar vi har, säger Tomas Eneroth.

Förbifart Stockholm vid Sätra. Foto: Pi Frisk

Har du förtroende för Trafikverkets arbete med det här projektet?

– Det har jag, men de har en uppgift i att visa hur man ska minska kostnaderna och påskynda projektet. Det är inte acceptabelt att ha stora fördyrningar i infrastrukturprojekt.

Tomas Eneroth kan i dagsläget inte ge något besked om hur stor del av den ökade kostnaden för Förbifart Stockholm som staten kommer att stå för, utan vill sätta sig med de politiska företrädarna i Stockholms stad och i stockholmsregionen.

– Vi får naturligtvis både gå igenom underlaget och prata med alla ingående parter, detta rör såväl Trafikverket som regionen i Stockholm. Vi måste också se hur det påverkar finansieringsmöjligheterna, inte minst trängselavgifterna.

Han säger att han vill diskutera finansieringen av stora infrastrukturprojekt överlag där finansieringen är uppdelad mellan stat och region. Men han vill också betona Trafikverkets ansvar för upphandlingar ock kontroll av kostnader.

– Det måste vara en bättre kostnadskontroll, man måste ha koll på planeringen och en tydlig uppstyrning av alla de entreprenörer man har. Det är inte acceptabelt att få den här typen av besked.

Även politikerna i region Stockholm är upprörda.

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) ser mycket allvarligt på förseningen. Han anser, som han även tidigare krävt, att infrastrukturministern ska kallas till trafikutskottet för att svara på vad han känt till om problemen för projektet.

– Det är tredje gången som projektet försenas och fördyras. Det bekräftar bilden av att regeringen tappat greppet om Sveriges största infrastrukturprojekt, säger Kristoffer Tamsons.

Han säger att försening och fördyring är ett genomgående problem för stora infrastrukturprojekt i Sverige.

– Lagar och regler som byråkratiserar och försvårar den här typen av byggen och myndigheter som, i stället för att samverka, motarbetar varandra. Detta väcker frågan om det inte krävs en omfattande systemöversyn så att skattebetalare kan få valuta för sina pengar.

Oppositionsregionråd Jens Sjöström (S) kallar beskedet för en ”katastrof för stockholmregionens utveckling”.

– Jag tycker det är helt åt helsike. Förbifart Stockholm är en fråga som berör hela Sverige och riskerar, om den inte blir färdig som tänkt, att sätta hinder för stockholmsregionens utveckling. Det drabbar både bostadsbyggande och arbetspendlande.

Både Socialdemokraterna och Moderaterna anser att det är staten som måste stå för projektets extrakostnader.

– Det viktiga är att infrastrukturministerns signal tas på största allvar: Trafikverket och de andra parterna måste se vad man kan göra för att pressa ner tiden. Man får aldrig riskera arbetsmiljö och säkerhet. Däremot kan man titta på om man kan förstärka med ytterligare resurser, andra typer av tekniska lösningar, säger Jens Sjöström.

En röst som sticker ut är miljöpartisten Tomas Erikssons. Han är miljö- och kollektivtrafikregionråd, men säger att han i denna fråga uttalar sig som gruppledare för Miljöpartiet, eftersom åsikterna inom styret går isär.

– Ur klimatsynpunkt är detta egentligen goda nyheter då Förbifarten spås öka biltrafiken i Stockholm. Men ur ett ekonomiskt perspektiv är naturligtvis oroande. Som jag ser det är enda rimliga finansieringskällan att öka eller förändra trängselavgifterna. Allt annat innebär att Förbifarten kommer tränga undan andra viktiga investeringar.

Vänsterpartiet i region Stockholm vill rakt av lägga ner hela projektet.

– Vi har varnat för att Förbifart Stockholm skulle bli dyrare än planerat. Det är dåligt för klimatet och leder till ökat bilåkandet och ökade utsläpp. Hur ska vi nå Parisavtalet om vi bygger fler motorvägar? Lägg ner Förbifart Stockholm och bygg något annat i arbetstunnlarna, exempelvis kulturhus, säger oppositionsregionråd Anna Sehlin (V).

Läs mer: Oklart när jättebygget Förbifart Stockholm blir klart – DN har följt med ner i tunnlarna