Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Inga regler för politisk marknadsföring i Sverige

– Den typen av marknadsföring som Sverigedemokraterna nu använder skulle inte vara tillåten i exempelvis Tyskland. Här tillåts marknadsföringen endast under de sista veckorna innan valdagen, säger Christina Holtz-Bacha, expert på politisk reklam och professor.
– Den typen av marknadsföring som Sverigedemokraterna nu använder skulle inte vara tillåten i exempelvis Tyskland. Här tillåts marknadsföringen endast under de sista veckorna innan valdagen, säger Christina Holtz-Bacha, expert på politisk reklam och professor. Foto: TT

En majoritet av EU-länderna har en reglering mot politisk marknadsföring vid sidan av valkampanjer – men Sveriges lagar lämnar vägen öppen.

”Dagens budskap är gjorda för att klickas och delas”, säger Bengt Johansson, professor vid Göteborgs universitet.

Efter Sverigedemokraternas kritiserade reklamkampanj i Stockholm har många propagerat för att förbud bör införas mot politisk reklam i såväl kollektivtrafik som offentliga rum.

Sverige ingår i dag bland den minoritet av EU-länderna som tillåter politisk marknadsföring oavsett tidsperiod, visar en undersökning av Christina Holtz-Bacha, expert på politisk reklam och professor vid universitetet i Erlangen/Nürnberg.

18 av 28 EU-länder tillåtet inte politisk marknadsföring annat än under upptakten till valdagen. 16 av 28 länder tillåter affischering endast under en bestämd period.

– Den typen av marknadsföring som Sverigedemokraterna nu använder skulle inte vara tillåten i exempelvis Tyskland: Här tillåts marknadsföringen endast under de sista veckorna innan valdagen. Oftast är politisk marknadsföring reglerad, framför allt i tv men också för affischering, säger hon.

Enligt Holtz-Bacha handlar argumenten för och emot bland annat om partiernas varierande ekonomiska styrka, samt huruvida befolkningen ska tvingas utsättas för marknadsföringen året om.

– Frågan om ekonomi är alltid närvarande. De mer pengastarka partierna har möjligheter till fler kampanjer, det bidrar till tveksamheter huruvida det råder rättvisa förhållanden mellan partier, säger hon.

Bengt Johansson, professor vid JMG i Göteborg, säger att Sverige tillsammans med USA har en oreglerad lagstiftning för politisk marknadsföring.

– Vi har vissa lokala ordningsstadga, men det är upp till de som säljer reklamplats att säga vad de vill ta in och inte, säger Bengt Johansson.

Han berättar att det finns många olika varianter på hur den politiska marknadsföringen regleras. I Frankrike, exempelvis, ska marknadsföringen vara balanserad mellan olika politiska aktörer – ett parti får inte köpa all reklamtid

– När det gäller valaffischer är det också ganska löst reglerat i de nordiska länderna, det har fått sköta sig självt och varit en ganska konfliktfri diskussion än så länge, säger Bengt Johansson.

Han tror att den senaste tidens debatt kommer att väcka frågor kring huruvida den politiska marknadsföringen ska tillåtas i gemensamt finansierade verksamheter, såsom i kollektivtrafiken.

– Det är möjligt att vi får en reglering i framtiden, i och med att vi har fått en starkare polarisering, och att det finns de som testar gränserna, säger Bengt Johansson.

Christina Holtz-Bacha och Bengt Johansson är överens om det budskap som Sverigedemokraterna använde i Stockholms tunnelbana var en tydlig strategi för att skapa uppmärksamhet, såväl i traditionella medier som viralt via internet.

– Vi ser en utveckling i dag att partiernas marknadsföringskampanjer allt mer anpassas till internets medielogik – de är gjorde för att klickas och delas, säger Bengt Johansson.

– Den här typen av negativ marknadsföring är vanlig. Det kostar inte så mycket, men eftersom budskapet sprids så startar en diskussion. Det är vad partierna vill åt, säger Holtz-Bacha.

Regler för politisk marknadsföring

Christina Holtz-Bacha har nyligen genomfört en enkätundersökning med samtliga 28 medlemsländer inom EU.

18 av 28 EU-länder tillåter inte politisk marknadsföring vid andra tidpunkter än under valkampanjer.

16 av 28 EU-länder tillåter affischer med politisk marknadsföring endast under en viss period.

Policyn för affischer är oftast oreglerad i avseende på innehåll. Om det finns ett regelverk så behandlar det plats eller utrymme, exempelvis för att inte störa trafik.

Källa: Universitetet i Erlangen/Nürnberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.