Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-25 21:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/inga-regler-for-politisk-marknadsforing-i-sverige/

STHLM

Inga regler för politisk marknadsföring i Sverige

02:36. Vice statsminister Åsa Romson (MP) kommenterade på torsdagen Sverigedemokraternas uppmärksammade reklamkampanj på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm. Kampanjen är 'missriktad' och 'ett slag i ansiktet' enligt Romson.
Bild 1 av 1 – Den typen av marknadsföring som Sverigedemokraterna nu använder skulle inte vara tillåten i exempelvis Tyskland. Här tillåts marknadsföringen endast under de sista veckorna innan valdagen, säger Christina Holtz-Bacha, expert på politisk reklam och professor.
Foto: TT

En majoritet av EU-länderna har en reglering mot politisk marknadsföring vid sidan av valkampanjer – men Sveriges lagar lämnar vägen öppen.

”Dagens budskap är gjorda för att klickas och delas”, säger Bengt Johansson, professor vid Göteborgs universitet.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in