Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-04 01:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/inga-skarpta-stadrutiner-pa-sl-pa-grund-av-nya-coronasmittan/

STHLM

Inga skärpta städrutiner på SL på grund av nya coronasmittan

SL är redo att skärpa sina städrutiner – om Region Stockholm och Folkhälsomyndigheten vill det.
SL är redo att skärpa sina städrutiner – om Region Stockholm och Folkhälsomyndigheten vill det. Foto: Magnus Hallgren

Arlanda, Bromma flygplats och Stockholms centralstation har skärpt sina städrutiner på grund av det nya coronaviruset – men SL städar tills vidare som vanligt.

– Om Folkhälsomyndigheten fattar beslut om att vi ska desinficera bussar, tåg och stationer så gör vi det, säger pressansvarig Claes Keisu.

Stockholms centralstation skärpte på torsdagen sina städrutiner. Stationen städas varje dag och ytor torkas av med antibakteriella medel. Nu har man beslutat att städpersonalen ska vara extra noga med ytor som många tar på, exempelvis strömbrytare och räcken. Städpersonalen kommer även att få direktiv om att byta handskar oftare.

– Många är oroliga för coronaviruset. Det är viktigt att städrutinerna är lite noggrannare, säger Cecilia Granath, pressansvarig på Jernhusen som förvaltar stationsbyggnaden.

Även Bromma och Arlanda flygplats har stramat åt städrutinerna.

– Vi har utökat våra städvagnar med handsprit, våra medarbetare arbetar mer i handskar och tvättar händerna oftare. Skulle Swedavia vilja utöka det här så bistår vi naturligtvis, säger Jonas Rieck, affärsområdesdirektör på Samhall som sköter städningen åt Swedavia.

Desinfektionsmedel används normalt sett inte i den vardagliga städningen varken på flygplatserna eller på centralstationen och det har inte förändrats.

Bild 1 av 5 DN frågar: Är du rädd för att bli smittad av nya coronaviruset i kollektivtrafiken? Håkan Ahlin, 75, Solna – Nej, jag har haft influensa förut. Den här kommer väl hit också, det får vi räkna med. Det är nästan omöjligt att stoppa influensa. De flesta av oss överlever nog. Tora Boström, 35, Stockholm – Jag har faktiskt tänkt på det lite när jag åker i rusningstrafik och någon nyser – man står ju ganska nära varandra. Jag sätter på mig vantar när jag ska hålla i stången. Men det är inte så att jag undviker att åka.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 2 av 5 Anton Fast, 29, Tumba – Nej, inte alls. Jag upplever inte att den här influensan är starkare än andra typer av influensa. De som dött har varit gamla och sjuka. Smittan är inte tillräckligt allvarlig.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 3 av 5 Caroline Bertils, 29, Stockholm – Nej, det är jag inte. Jag ser det som vilken influensa som helst. För mig känns det som vilket virus som helst som sprider sig.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 4 av 5 Andy Ushakov, 30, Spånga – Nej, det är inte så många fall i Stockholm. Jag skulle säga att det är mindre risk för att bli smittad här än i till exempel Berlin som är en mer populär turistdestination. Människor håller också större avstånd till varandra här i Sverige. Alexander Feinstein, 35, Stockholm – Nej, influensan är inte så dödlig. Det är större risk att dö i en bilolycka.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 5 av 5 Anna-Stina Görs, 88, Stockholm – Jag funderade på att gå i stället för att åka kollektivt tidigare i dag. Jag tycker inte man kan lita på att folk sköter sig som de ska. Om man är i karantän ska man inte ut och handla.
Foto: Magnus Hallgren

SL har dock inte vidtagit några extra städåtgärder. SL uppger att trafikförvaltningen och trafikentreprenörer följer de råd och anvisningar som kommer från Folkhälsomyndigheten och Region Stockholm. Medarbetare får hygienråd om hur de ska undvika att bli smittade och smitta andra – tvätta händerna ofta, hosta och nysa i armvecket samt stanna hemma om de är sjuka. 

Bussar och tåg städas varje dag och ungefär på samma sätt. Säten dammsugas, golv torkas av och ytor som ledstänger, handtag, fönster rengörs med tensidbaserade (vanliga) rengöringsmedel. Om det behövs används starkare rengöringsmedel på mindre ytor. En gång i månaden får fordonen en grundligare rengöring, då saker som ventiler plockas isär och rengörs, sätena ångtvättas och klädsel byts ut vid behov.

Alla rengöringsmedel är godkända av Kemikalieinspektionen. Normalt sett används inte desinfektionsmedel eftersom de kan innebära hälsorisker och ha miljöpåverkan. 

– Om man använder desinfektionsmedel för ofta löser det upp material som färger och plast, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

SL har inte bunkrat upp med rengöringsmedel med anledning av coronaviruset.
SL har inte bunkrat upp med rengöringsmedel med anledning av coronaviruset. Foto: Magnus Hallgren

SL bedömer att den nuvarande städningen är tillräcklig för att skapa en ren och trygg kollektivtrafik för resenärer och medarbetare. Samtidigt uppger bolaget att de har beredskap för att skärpa rutinerna och börja desinficera. 

– Om Folkhälsomyndigheten eller regionen fattar beslut om att vi ska desinficera bussar, tåg och stationer så gör vi det. De har ännu inte ansett det nödvändigt.

På frågan om hur beredskapen ser ut, säger han: 

– Vi har inte bunkrat upp med rengöringsmedel, men vi är beredda att göra det med de resurser vi har om vi får ett sådant direktiv. 

I veckan började kollektivtrafikbolaget Metropolitan Transportation Authority i New York göra rent allt från tunnelbanevagnar till bussar, pendeltåg, spärrar, bänkar och biljettautomater med desinfektionsmedel som används på sjukhus. I Teheran i Iran uppger myndigheterna att bussar desinficeras minst fyra gånger om dagen, och tunnelbanetåg i början eller slutet på varje linje. Även Italien desinficerar regelbundet tåg, bussar och färjor, rapporterar New York Times. 

Myndigheterna i Sverige ser i dagsläget ingen anledning att desinficera bussar och tåg.
Myndigheterna i Sverige ser i dagsläget ingen anledning att desinficera bussar och tåg. Foto: Magnus Hallgren

Statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten menar att det inte finns bevis för att desinfektionsmedel i kollektivtrafiken har någon effekt.

– Man vidtar ibland åtgärder för att visa att man är handlingskraftig. Det kan ge en trygghet till befolkningen, och man ska vara ödmjuk inför det. Men någon egentlig effekt på smittspridningen finns det ingen vetenskap bakom, säger han.

Det finns inte anledning att göra det i Sverige?

– Definitivt inte nu. Det är inte effektivt utifrån vad vi vet sedan tidigare och smittspridningen som vi sett hittills. Men skulle det dyka upp något tecken på att det möjligen har någon effekt, då kommer vi att föreslå något sådant.

Smittskydd Stockholm uppger att det för närvarande inte är någon allmän smittspridning inom regionen.

”Alla patienter som konstaterats smittade har smittats utomlands eller personer som varit i direkt nära kontakt med personer som smittats utomlands. Om en ny situation uppstår får Smittskydd Stockholm då ta ställning till vilka åtgärder som är relevanta”, skriver Hesam Akbari, pressansvarig Region Stockholm i ett mejl.

Läs mer: Daniel, 45, är en av över 500 stockholmare som coronatestats

Läs mer: Stockholm rustar för fler coronapatienter med provtält