Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”IS står för en kriminell ideologi”

Awad Olwan är imamen som vill visa att religioner kan vara integrationsverktyg. Nu vägrar han se på när våldsbejakande extremister dödar i religionens namn.

– Många tycker inte om vad IS gör med den här religionen. IS står för en kriminell ideologi, och vi har ett ansvar att förklara det här för folk, säger han.

Att föra ett samtal med Awad Olwan under en förmiddagspromenad genom Fisksätra är inte det lättaste. Han kommer ständigt av sig när varje person vi möter vill hälsa på honom.

Sedan han flyttade till Fisksätra 1995 har han varit en central gestalt i orten, där han omgående blev vald till imam i den lokala muslimska församlingen.

Nyligen släppte Awad Olwan den egna boken ”Röd moské med vita knutar”. Med den vill han belysa de abrahamitiska religionernas mångfald.

– Islam är en inkluderande religion med en positiv inställning till andra religioner. Men i dag präglas den bland annat av radikalism och kvinnoförtryck. Den stora massan bland muslimer förstår att radikalismen bygger på förvrängda tolkningar av koranen. Men det räcker inte att förstå det, vi har ett ansvar att förklara det här för folk, fortsätter han.

Fredagens attentat i Paris förvånar honom inte, men det oroar honom att de var så väl planerade.

Awad Olwan beskriver sin religion som ett tveeggat svärd som beslagtagits av destruktiva krafter. Han menar att islam i grunden erbjuder många lösningar i en polariserad värld.

Samtidigt ser han dagligen hur muslimer i Sverige blandar ihop tradition med religion. Att kvinnor ska bära niqab är en sådan tradition som han anser väcker negativa känslor mot islam utan att fylla någon rimlig funktion.

– Niqaben fanns långt före islam och användes av personer som av olika anledning ville skyla sig i offentligheten. Det finns inget i Koranen som stöder den. Varför ska en kvinna skyla sig när hon går ned till affären för att handla, frågar han retoriskt och slår ut med armarna.

Hans koppling till Fisksätra sträcker sig tillbaka till 70-talet då han som isoleringsmontör var med och byggde området. Då hade han bara bott i Sverige i några år efter att ha lämnat sitt hem i det ockuperade Palestina i mitten på 60-talet.

I dag är han pensionerad men långt ifrån sysslolös. Den stora hjärtefrågan är bygget av det tilltänkta Guds hus, där Svenska kyrkan i Nacka, S:t Konrads katolska församling och muslimernas förening i Nacka, med stöd av kommunen och Stena fastigheter, ska bygga ihop en moské med den redan befintliga kyrkan i Fisksätra.

– Det här är Sveriges häftigaste förort. Här har kommunen tillsammans med lokala aktörer skapat ett klimat som gynnar integration över olika religioner och etniciteter. Det kommer du att få se när vi snart kommer till Sveriges häftigaste kyrka, förklarar han medan vi rör oss mellan de bruna husfasaderna.

Tillsammans har de tre samfunden startat en stiftelse genom vilken de samlar in pengar till projektet. Vem som helst kan bland annat köpa en symbolisk tegelsten för att bidra till bygget.

– Det här projektet ska leda till dialog, inte bara mellan samfunden, utan mellan samfunden och svenska folket. Vi ber på olika sätt, men till samma gud – Abrahams gud. Vi vill inte blanda ihop religionerna till en enda, det är varken möjligt eller önskvärt. Men genom samverkan kan vi ta tillvara på den mångfald som finns inom religionerna.

– Hade vi haft en judisk församling här hade även de varit välkomna att delta. Guds hus kommer att kunna fylla en viktig funktion för integration i samhället, förklarar Awad Olwan.

En av förhoppningarna med den egna boken är att uppmärksamma allmänheten om Guds hus, och skapa stöd för den pågående insamlingen.

– Vi skulle kunna söka finansiärer i Gulfländerna men vi vill att det här – så långt det är möjligt – ska finansieras av det svenska folket. Det sekulära Sverige behöver det här nu när vi har krafter i vårt land som skapar ”vi och dom”. Jag har sett den här utvecklingen förr i Libanon, Palestina och Irak, så jag vet att så snart man splittrar människor vertikalt har man skapat ett klimat som gynnar den terrorism vi ser i världen i dag.

I somras startade församlingarna en gemensam insamling till bygget av Guds hus. Hittills har man fått in över en miljon kronor och hoppas få ytterligare sex miljoner nästa år.

– Utöver det hoppas vi kunna få in minst en stor donator också – helst en som är verksam i Sverige. Jag tror och hoppas att vi kan ta första spadtaget redan i sommar.

Awad Olwan

Ålder: 69

Han är aktuell som Imam i Fisksätra och är en av de drivande krafterna bakom bygget av ”Guds hus”.

Tidigare yrken: Har jobbat som isoleringsmontör och haft egen taxifirma.

Awad har även haft flera förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande i Palestinas arbetarförening.

I oktober lät han med egna medel trycka sin bok ”Röd moské med vita knutar”. På arabiska har han tidigare skrivit boken ”Vägen till Rom” som handlar om islams syn på andra religioner och profeten Mohammeds liv.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.