Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-03 17:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/jorgen-jonasson-guldbron-ar-bara-borjan-pa-en-livslang-karlek/

Sthlm i mitt hjärta

Jörgen Jonasson: Guldbron är bara början på en livslång kärlek

En vy som ger DN:s Jörgen Jonasson något ömt i blicken.
En vy som ger DN:s Jörgen Jonasson något ömt i blicken. Foto: Magnus Hallgren

Slussen 07.48.

Kärleken till den nya guldbron i Slussen är ögonblicklig. Dess rena, raka linjer, som likt solstrålar skjuter ned från Katarinaberget mot Gamla stans södra strand och som bildar en djärv länk mellan glasfasaderna på Söder och de sandstensfärgade byggnaderna på slutet av Skeppsbron, är ett lyft för området. 

Skapelsen där Saltsjöns glittrande yta speglar sig mot dess gyllene undersida – och som exploderar i ett hav av lekande solkatter – kan endast en människa med stenhjärta tycka är fulare än den oformliga betongklump som bron är på väg att ersätta.

Men visst är kritiken mot dess existens värd att lyssna på:

Den kommer att ha för många körfält. Ja, den är ganska bred, men bara hälften så många körfält jämfört med föregångaren.

Den kommer inte att bidra till en bilfri innerstad. Antagligen sant, men den kommer att öka kapaciteten för kollektivtrafiken och så länge vi vill ha butiker, restauranger och andra verksamheter i Gamla stan så får vi stå ut med trafik mellan broarna.

Det är för dominant. Haha! Har ni redan glömt bort det som stod där tidigare.

Den är tillverkad i Kina. Ja, det är väl den biten som borde ha debatterats.

Men det är positivt att folk som har haft som livsstil att flyga kors och tvärs över jorden, ibland med flygbolag sponsrade av oljestater med tveksam inställning till demokrati, plötsligt månar om utsläppen i innerstaden. De kan nu använda Nya slussen som symbol för sin nyblivna vurm för miljö och klimat.

Men för de människor som har området som vardag finns bra saker att se fram emot. Guldbron är bara början.

Jörgen Jonasson är printchef och har levt i drygt 19 000 dygn, ungefär 22 av dem har tillbringats i Slussen.

Läs också: Moderaterna efter kritiken: Guldbron är en flexibel lösning

Ämnen i artikeln

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt