Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 15:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/kampen-for-att-fa-cykla-mot-enkelriktat-fortsatter/

STHLM

Kampen för att få cykla mot enkelriktat fortsätter

Den här skyltningen är vad som kommer att gälla i Stockholms stad.
Den här skyltningen är vad som kommer att gälla i Stockholms stad. Foto: Alexander Mahmoud

Nu skyltar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) om så att cyklister kan fortsätta köra mot enkelriktat på vissa gator.

– Vi får hoppas att allt är frid och fröjd nu, säger han.

Ett stort antal gator i Stockholms stad är sedan 2018 reglerade med vägmärkena Enkelriktad trafik och Förbud mot infart med fordon, båda försedda med tilläggstavla Gäller ej cykel. Syftet har varit att möjliggöra dubbelriktad cykeltrafik på enkelriktade gator, för att göra det enklare och säkrare att cykla.

Genom beslut av Länsstyrelsen i somras – sedan en privatperson överklagat – och av Transportstyrelsen i februari är merparten av föreskrifterna upphävda. Trafikkontoret behöver utfärda nya föreskrifter för de aktuella gatorna.

Transportstyrelsen menar att det inte går att kombinera märket Enkelriktad trafik med tilläggstavla som anger att enkelriktningen inte gäller cykel, däremot att det går att använda vägmärket Förbud mot infart med fordon och samtidigt undanta en viss trafikantgrupp eller ett visst fordonsslag från denna trafikregel. Trafiknämnden väntas ta beslut om det på torsdag.

– Våra jurister gör bedömningen – efter diskussioner med Transportstyrelsen – att det är vad Transportstyrelsen skriver i sitt beslut. Men det är synd att vi inte kunde behålla det system som fungerade alldeles utmärkt, säger Daniel Helldén.

Daniel Helldén ger inte upp kampen om att kunna cykla mot enkelriktat.
Daniel Helldén ger inte upp kampen om att kunna cykla mot enkelriktat. Foto: Alexander Mahmoud

– Vi skriver nu om trafikföreskrifterna och förtydligar skyltningen i enlighet med Transportstyrelsens beslut, på ett sätt som kommer att fortsätta främja en trygg och effektiv framkomlighet för både cyklister och bilister, säger Ulrika Falk, som är chef för tillståndsavdelningen på Stockholms stads trafikkontor.

Trafikkontoret har övervägt en återgång till 2016 års reglering med märket Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II, men har bedömt att den inte är tillfredsställande ur efterlevnadssynpunkt, och därmed inte heller ur trafiksäkerhets- och framkomlighetssynpunkt.

Genom den valda regleringen, menar trafikkontoret, blir det smidigare att ta sig fram på cykel i sitt närområde, och snabbare och enklare att ansluta till och från stadens pendlingsstråk för cykling. Biltrafikens framkomlighet blir fortsatt god. Under 2019 har heller inga allvarliga eller måttliga olyckor mellan cykel/moped och motorfordon inträffat på de aktuella gatorna.

Trafikkontoret räknar med att omskyltningen kostar omkring 1,2 miljoner kronor och kan vara klar i början av maj.

Vad händer om den privatperson som var missnöjd med trafikregleringen överklagar igen?

– Det kan förstås hända, men vi gör bedömningen att den här omskyltningen håller, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Mattias Svensson: Obegripliga käppar i hjulen för cyklarnas framkomlighet 

Läs mer: Helldén vägrar gira – tar strid för rätten att cykla mot enkelriktat