Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Karolinska klarar inte uppdraget - 40 procent ökande kö

Längre köer, inställda operationer och flera Lex Maria fall – Karolinska universitetssjukhuset får allt svårare att klara sitt högspecialiserade uppdrag. Nu startar sjukhuset ett eget vårdgarantikansli för att skicka fler patienter till andra delar av landet.

Karolinska universitetssjukhuset ska ge högspecialiserad vård till invånare i Stockholms län. Men när nästan ett år gått sedan öppnandet av Nya Karolinska har köerna för vård och behandling ökat kraftigt. I slutet av augusti stod 5489 personer i kö för vård, en ökning med 43 procent jämfört med augusti 2016. Allra mest har väntetiderna till behandling ökat, med 52,2 procent, visar sjukhusets delårsrapport.

Framför allt har Karolinska långa köer till operationer, då det fattas sjuksköterskor och vårdplatser. Som en följd har den akuta vården på sjukhuset ökat på bekostnad av den planerade för att det saknas platser att lägga in patienterna.

— Vi har gått igenom alla köer. Arbetet har varit ett starkt fokusområde sedan jag tillträdde, säger Annika Tibell, som i juni tillträdde som biträdande sjukhusdirektör och operativ produktionsdirektör.

Läs mer: 12 cancerpatienter opererades för sent - på grund av platsbrist

Som DN tidigare berättat har Karolinska universitetssjukhuset möblerat om i sjukhusledningen, och produktionsdirektör Andreas Ringman Uggla har fått en annan roll. Samtidigt har Annika Tibell fått ansvar för att öka produktionen och reda ut köerna.

Under året har landstingsledningen börjat sätta högre press på Karolinska. Landstingets vårdgarantikansli, dit patienter kan vända sig efter att garantitiden passerat har fått svårare att hjälpa patienterna till annan vård, då många ärenden rör högspecialiserad vård som bara kan utföras på Karolinska. Här har antalet ärenden ökat.

Många väntar på vård på akutsjukhusen, och vittnar om att de fått operationen inställd, utan att få någon ny tid.

— Många ärenden rör högspecialiserad vård. Därför är det svårare för vårdgarantikansliet att hitta en lösning, säger Johan Bratt, chefläkare i Stockholms läns landsting.

Hur allvarligt är det att Karolinska universitetssjukhuset inte klarar sitt högspecialiserade uppdrag?

— Det är otroligt viktigt att Karolinska kommer ner i antalet väntande, säger Johan Bratt.

Karolinska har under hösten öppnat ett eget vårdgarantikansli för att lättare kunna föra över patienter till andra sjukhus och vårdgivare och till sjukhus i andra delar av landet.

— Vi hade ett vårdgarantikansli mellan 2010 och 2014, som vi sedan avvecklade. Nu 2017 har vi återupptagit det. Köerna har tyvärr ökat, säger Annika Tibell.

De långa väntetiderna till operationer gäller bland annat barnoperationer, öron-näsa-hals, plastikkirurgi och gastrooperationer, som bland annat omfattar vissa canceroperationer. Bland annat fastnade 12 allvarligt sjuka cancerpatienter i operationsköer under semesterveckorna på grund av personalbrist.

— I mitten av sommaren var kösituationen inom tumörkirurgi inte tillfredställande, säger Annika Tibell.

• Läs mer: Barnkirurger tvingas operera på nätterna

Genom det egna vårdgarantikansliet ska patienterna hjälpas vidare till andra vårdgivare. Karolinska har också gjort en upphandling med privata vårdgivare i Stockholm för vissa typer av kirurgi, och patienter skickas till exempelvis Örebro, Uppsala och Linköping.

Sedan Nya Karolinska öppnade har 73 patienter skickats för hjärtoperationer utanför länet, framför allt till Örebro. Patienterna kan åberopa vårdgarantin då de väntat i 90 dagar på operation.

— Alla som passerar 90 dagar kontaktar vi. Vi kontrollerar den medicinska situationen och frågar om man vill ha sin operation någon annanstans. Om de vill ha sin operation, så skickar vi dem, säger Anders Ahlsson, temachef för hjärta-kärl på Nya Karolinska.

Han säger att produktionen nu är högre än 2016, men behöver öka ytterligare för att möta en växande befolkning. Problemet är att det fattas vårdplatser.

— Vi har ett samarbete med Danderyd som tar emot opererade patienter för eftervård. Men vi behöver öka vår produktion, det är bara så. Vi behöver anställa fler sjuksköterskor, säger Anders Ahlsson.

• Läs Mer: Otto, 12, väntar på operation – men kön bara växer

Förklaringen till kösituationen på Karolinska är sjukhusflytten och en förvärrad vårdplatsbrist. Enligt Annika Tibell har köerna nu minskat något sedan augusti. Hon säger att fokus ligger på att prioritera den högspecialiserade vården som bara görs på Karolinska.

— Vi har gått igenom våra köer på tumörområdet, och bedömer att de nu är under rimlig kontroll. Vi gör en stor insats för att korta köer när det gäller våra barn, säger Annika Tibell.

Klarar inte Karolinska sitt högspecialiserade uppdrag?

— Att samarbeta inom SLL och ibland med andra sjukhus är ett sätt för oss att klara vårt högspecialiserade uppdrag. Sedan söker vi lite mer stöd under den här perioden.

Kön har växt i samband med flytten in i det nya sjukhuset, samtidigt som hela sjukhuset genomgått en omdiskuterad omorganisation enligt organisationsmodellen värdebaserad vård. Annika Tibell tror på den nya modellen.

— Sedan vet vi av internationell erfarenhet att det tar tid att komma upp i produktivitet, och för personalen att fullt ut verka i den nya miljön efter en sjukhusflytt, säger Annika Tibell.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.