Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 21:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/kinesiskt-bolag-vinner-upphandling-i-stockholms-tunnelbana/

STHLM

Kinesiskt bolag vinner upphandling i Stockholms tunnelbana

Foto: Thomas Karlsson

17 nya tunnelbanestationer och tre mil nya spår planeras i den största utbyggnaden av tunnelbanan sedan 60-talet. Kinesiska China Railway Tunnel Group har vunnit en av de första upphandlingarna i det väldiga byggprojektet – och bygget av de nya tunnlarna ska börja snart.

– Så fort alla planer vunnit laga kraft så börjar byggandet, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

De statsägda kinesiska byggföretaget i China Railway Tunnel Group, förkortat CRTG, har nyligen vunnit en stor upphandling inom projektet med bygget av Stockholms nya tunnelbanelinjer. Upphandlingen handlar om uppförandet av de arbetstunnlar varifrån arbetet med de nya linjerna skall utföras.

– Byggandet av den nya tunnelbanan inleddes under våren och nu går vi över i nästa fas. Det är många stora internationella bolag som är med och bygger tunnelbanan, vi tycker att det är roligt att det finns ett sånt intresse, säger Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd i Stockholm.

Att upphandlingen vanns av ett kinesiskt statsägt bolag är inte okontroversiellt. Bolaget Subterra, den entreprenör som gick förlorande ur förhandlingen, har uttalat sig kritiskt i Dagens industri och menar att det handlar om ett ”underpris”. Enligt Subterra är det svårt för svenska tunnelbyggarföretag att konkurrera med kinesiska statsägda bolag. I det här fallet landade det antagna budet från CRTG på 276 miljoner kronor för tre arbetstunnlar. Enligt Region Stockholm är det en rimlig nivå.

Bygget av nya tunnelbanan startade i våras på Barkarbyfältet. Foto: Allis Nettréus

Det senaste stora tunnelprojektet inom Stockholms kollektivtrafik var Citybanan, ett bygge som kantades av flera dödsolyckor. Kritik riktades då mot den kedja av underleverantörer som bidrog till minskad insyn och bristande ansvarstagande från beställaren, som i det fallet var Trafikverket.

Kristoffer Tamsons säger att han vill vara tydlig med att man inte kan kontrollera vilka som vinner de offentliga upphandlingarna utifrån var de kommer eller vilka underleverantörer de använder sig av, men att man kommer att arbeta hårt med att säkerställa att de följer de krav som ställts från Region Stockholm.

– Vi har gjort en mängd upphandlingar, en del med svenska bolag och en del med utländska. För såväl huvudentreprenörer som underentreprenörer gäller svenska lagar och regler kring alltifrån säkerhet till arbetsmiljö, något vi också kommer att säkerställa från regionens sida. Förvaltningen arbetar hårt med säkerheten, och kommer att ha ett antal sittningar med de leverantörer vi tecknat avtal med.

– Det är en historisk satsning på kollektivtrafiken, och nu är vi på gång, avslutar Kristoffer Tamsons.

Läs mer: Nu har bygget av nya tunnelbanan startat