Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-16 00:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/klart-avgift-for-felparkeringar-hojs-kraftigt-i-stockholm/

STHLM

Avgift för felparkeringar höjs kraftigt i Stockholm

Det blir dyrare att parkera fel i Stockholm.
Det blir dyrare att parkera fel i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

DN har tidigare skrivit om att den grönblå majoriteten i Stadshuset planerar att höja felparkeringsavgifterna i Stockholm. Nu är summorna färdiga – och avgifterna höjs kraftigt. 

Rätta artikel

Nu blir det dyrare att felparkera i Stockholm. Den grönblå majoriteten i Stockholm har i sin budget sagt att man ska dra in 85 miljoner extra på felparkeringsavgifter nästa år - en summa som man inte kommer upp i om man inte höjer parkeringsavgifterna dramatiskt eller lappar avsevärt fler bilar.

Nu har förslaget på de höjda felparkeringsavgifterna offentligtgjorts. 

De allvarligaste felparkeringarna kommer nu att kosta 1.300 kronor. Det kan till exempel handla om parkeringar i kollektivtrafikkörfält, på stoppförbud eller på en p-plats  reserverad för rörelsehindrade. Tidigare kostade den typen av bot 1.200 kronor.

Läs mer: Här är risken störst att få p-böter i Stockholm  

Den som parkerar eller stannar bilen trafikstörande – alltså till exempel under en servicedag – får enligt förslaget 1.100 kronor i böter. Det vill säga 250 kronor mer än under förra året.

Om du glömmer att lösa biljett för din parkering och blir lappad så får du räkna med en kostnad på 900 kronor. Det är en ökning med 150 kronor. 

Planerna på höjda P-avgifter har tidigare kritiserats av oppositionen. Jan Valeskog (S) har sagt att den höjda intäktsprognosen på 85 miljoner kronor är ”orimlig”.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att den grönblå majoriteten är överens om höjningen. Helst av allt skulle han vilja höja avgiften för trafikfarliga parkeringar ännu mer, men det får man inte enligt svensk lag. Maxbeloppet ligger på 1.300 kronor.

– Vi höjer allihop. Det ser lite konstigt ut och att högsta boten höjs så lite, men det är för att vi inte får höja den mer. Vi skulle vilja höja den ännu mer. säger Daniel Helldén.

Men om höjningen verkligen innebär en ökad inkomst till kommunen på 85 miljoner kronor återstår att se. Daniel Helldén hoppas att de höjda avgifterna ska innebära att fler parkerar rätt, vilket skulle innebära lägre intäkter till kommunen under felparkeringsposten i budgeten.

– Vi kan aldrig exakt veta vad det landar på. Om folk parkerar rätt fullt ut får vi ju inte in pengarna, men det vet vi inte. Summan är lite mellan tummen och pekfingret.

Han håller inte med om kritiken från Jan Valeskog om att prognosen skulle vara orimlig.

– När han framförde kritiken hade han inte sett förslaget. Det låg bara budgeteringsposten för vad det skulle komma upp i. Det måste vi göra när budgeten läggs. Han räknade på andra typer av höjningar och då är det klart att han får uppfattningen om att vi inte klarar av det, säger Daniel Helldén.

Ska man verkligen budgetera för inkomsterna när det är så stor osäkerhet kring vilken summa man hamnar på?

– Vi måste budgetera för vad vi tror ska hända. Man ska försöka lägga en budget som är så korrekt som möjligt för vad vi tror utfallet är nästa år, säger Daniel Helldén.

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) tycker inte att hanteringen skötts på ett seriöst sätt och att det är orimligt när skillnaden mellan mindre trafikfarliga felparkeringar och mer trafikfarliga felparkeringar blir mindre. 

- Det här bekräftar de farhågor vi har haft, att man går ifrån syftet med parkeringsböterna. Istället för att vara ett verktyg för ökad framkomlighet och bättre trafiksäkerhet, så använder man böter som en budgetregulator för att täcka upp den skattesänkning som gjorts, säger Jan Valeskog.

2017 drog kommunen in 336 miljoner kronor på felparkeringsavgifter.