Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Klubbat: Huvudsta får ny pendeltågsstation

Solna kommun får en ny pendeltågsstation. På kommunfullmäktige i måndags klubbades den nya stationen som beräknas stå klar 2029. 

DN har tidigare skrivit om utbyggnaden av Mälarbanan. I dag har sträckan två tågspår, men i framtiden kommer kapaciteten att utökas när det i stället blir fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll.

Under måndagen klubbades avtalet mellan Trafikverket och Solna stad i kommunfullmäktige, som bland annat innebär att spåren förläggs i en tunnel ovan mark och att man bygger en ny pendeltågsstation.

I Sundbybergs kommun kommer spåren att grävas ner. Men i Solna kommer spåren att gå i markhöjd. I stället för en nedgrävning kommer spåren att tunnlas in. 

Överdäckningen ska enligt Solna stad innebära minskad genomfartstrafik på Storgatan och Armégatan i Huvudsta. Ovanpå tunneln anläggs nämligen både en ny väg och mer plats för bostäder.

Läs också: Väg ovan spåren ska vägsanera Huvudsta

Partier från båda blocken var positiva till pendeltågsstationen. Kommunalrådet Pehr Granfalk (M) är nöjd med att avtalet äntligen är på plats. 

– Den nya pendeltågsstationen innebär ett rejält lyft för Huvudsta och för kollektivtrafiken i hela staden.

I och med bygget får kommunen en ny pendeltågsstation i Huvudsta. Kostnaden för bygget landar på 1,5 miljarder kronor och delas mellan Trafikverket och Solna stad. Kommunen står för 600 miljoner kronor. 

För delen från Frösundaleden och cirka 450 meter österut, till Nybodagatan, läggs de fyra spåren i en tunnel i marknivå. Mot tunneln byggs bostäder för att säkerställa att barriäreffekten från järnvägen minimeras och ovanpå intunnlingen byggs en gata för att möjliggöra angöring till de nya bostäderna.

Byggstart för stationen är 2021 och arbetet beräknas ta åtta år. Om allt går som det ska är stationen alltså färdig 2029.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.