Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 15:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/konsulter-marknadsfor-vardebaserad-vard-globalt-med-svenska-dragplaster/

STHLM

Konsulter marknadsför värdebaserad vård globalt – med svenska dragplåster

När BCG-knutna bolaget Ichom lanserar konceptet värdebaserad vård i världen, har Karolinska institutet felaktigt angetts som bolagets medgrundare. Foto: Magnus Hallgren

I Sverige har värdebaserad vård mött hård kritik.

Men Boston Consulting Group fortsätter tillsammans med bolaget Ichom att sprida modellen utomlands – med hjälp av Karolinska institutets varumärke. 

Bolagens lobbying har fått OECD och World Economic Forum att förespråka konceptet i hela världen.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in