Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 18:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/konsulter-marknadsfor-vardebaserad-vard-globalt-med-svenska-dragplaster/

STHLM

Konsulter marknadsför värdebaserad vård globalt – med svenska dragplåster

När BCG-knutna bolaget Ichom lanserar konceptet värdebaserad vård i världen, har Karolinska institutet felaktigt angetts som bolagets medgrundare.
När BCG-knutna bolaget Ichom lanserar konceptet värdebaserad vård i världen, har Karolinska institutet felaktigt angetts som bolagets medgrundare. Foto: Magnus Hallgren

I Sverige har värdebaserad vård mött hård kritik.

Men Boston Consulting Group fortsätter tillsammans med bolaget Ichom att sprida modellen utomlands – med hjälp av Karolinska institutets varumärke. 

Bolagens lobbying har fått OECD och World Economic Forum att förespråka konceptet i hela världen.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in