Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Kreativt kaos i konstkollektiv

Det var en gång 650 övergivna kvadratmeter i ett gammalt tryckeri i Bromsten. Hundratals timmar av rent slit senare föddes ett konst- och hantverkskollektiv i industribyggnaden. På lördag är den scenen för en annorlunda julmarknad där i stort sett vad som helst kan hända.

– Redan första gången jag klev in här kändes som att det var precis det här jag hade letat efter i Stockholm. Ett konstnärskollektiv, en smältdegel, en inspirationskälla. Du vet, såna som det kryllar av i New York.

Tove Steinback Kotzé har målarrocken på. Det är tisdag eftermiddag och en dryg handfull av medlemmarna i kollektivet Creative Gallery arbetar mer eller mindre fokuserat på sina egna projekt.

Tove förbereder en målning. Zoi Johansson arbetar på en uppgift som hon fått på Nyckelvikens färg- form och hantverksutbildning, Samuel Andreasson och Jim Ortiz förebereder kvällens tv-inspelning av ett ekologiskt orienterat matlagningsprogram som ska sändas worldwide via YouTube och Johan Sandler laddar ett mc-batteri samtidigt som han förbereder de nålar han ska använda när han lite senare under kvällen ska öppna sin spontana tatueringsstudio.

– Och här borta har vi tänkt att vi ska ha ett "aquaponic system", ett slutet odlingssystem för fisk och grönsaker. Det är ett hållbart och på sikt helt nödvändigt sätt för oss människor att skaffa mat i framtiden, säger Samuel Andreasson och slår ut med armen mot en av numera få tomma ytor i den spatiösa industrilokalen.

Det är vårt första besök i kollektivet och vi är omtumlade över våra första femton minuter av kryssande mellan skulpturer, grafiska blad, stickade konstverk, mc-mek och projektering av ekobyar i Indonesien.

Martin Condominas, en av tre initiativtagare till kollektivet, ler åt våra förbryllande miner:

– Det var precis det här vi ville skapa – ett kreativt kaos, ett kollektiv av alla möjliga slags kreatörer med både tankar och konkreta idéer om hur framtiden skulle kunna se ut, säger han.

Och hur spretigt det än kan verka så finns det faktiskt några minsta gemensamma nämnare – de handlar om det hållbara samhället, om att de alla har en ekologisk utgångspunkt och en tro på att skapandet i sig är en positiv kraft.

– Även om vi numera är arton olika konstnärer och hantverkare här och alla sysslar med helt olika saker så är det lätt att se hur vi kan inspirera varandra. I grund och botten handlar det förstår om att vi gillar varandra som människor, att det här stället blivit lite som ett andra hem för flera av oss, konstaterar Martin.

Den stora lokalen ligger i ett industriområde i Bromsten, ett stenkast från Spånga station. Den döljer sig en cementtrappa upp, bakom en anonym ståldörr. Martin och hans vänner Peter Hajdu och David Paulin, fick nycklarna för tre år sedan. Tillsammans driver de ett företag som inreder och dekorerar med kalkputs, lerfärger och betong. En av deras kunder hade lokalen de saknade och de såg omedelbart potentialen i den.

– Vi såg framför oss ett levande galleri, med showroom, verkstad och möjligheter till skapande av både stora och små saker i alla möjliga material när vi började röja här, säger Peter Hajdu.

Han har hittills fokuserat på att hålla ihop kollektivet och allt som händer, men har också ett eget projekt: Creative children. Hit har han och ska han bjuda in barn med olika neuropsykiatriska diagnoser och låta dem gå loss med målning, musik och dans – något han arbetat med under de senaste 20 åren i flera olika, alla aktiva, former.

– Den här lokalen är ju fantastiskt att det verkligen går att rymma allt, det är bara fantasin som sätter gränser. Vi kommer hela tiden att utveckla nya saker och verksamheter, skapa fler evenemang som är öppna för allmänheten. Ja, jag tror faktiskt att vi bara har börjat, säger Peter.

Var och en av de femton konstnärerna som hyr in sig i kollektivet har 25 kvadratmeter till sitt förfogade. Resten av utrymmet är allas man förfogar över det i samråd. En utställningslokal på 80 kvadratmeter, ett musikrum och tillgång till en mängd olika verktyg och ytor ingår. Men också ett delat ansvar över att allt ska fungera, administrativt. Själva hjärtat av lokalen ser mest av allt ut som en fritidsgård för vuxna – och det är lätt att hamna i någon av sofforna bara för att det är där alla sköna snack om framtida projekt pågår.

Och sådan saknas inte. Här sitter till exempel Christian Göran, 32. Efter åtta år som pilot tröttnade han, köpte en kamera och satsade på att bli fotograf. För brödfödan har han jobbat som fotomodell, men fotograferandet går allt bättre och hans verkliga plan är tillsammans med David Paulin att hitta finansiärer till ett ekologisk resort som de håller på att bygga upp på ön Lombok i Indonesien. Det första huset står färdig – det är byggt av sandsäckar, jord och fem procent cement.

Här sitter också redan nämnda Samuel Andreasson som investerat allt han har i ett bolag som bland annat ska ägna sig åt att designa och tillverka kläder i industriell hampa. Tillsammans med Jim Ortiz ägnar han sig också åt ekologiskt odlad mat, åt helhetstänk kring hälsa och miljö. Som många av dem som hyr in sig här är de ett slags pionjärer.

– Vi skapar plattformar, nätverkar och sprider budskapet om att det finns en bra framtid, bara vi tar ansvar. Att vi får verka i den här miljön, istället för i något ordinärt kontorshotell är en ynnest. Här finns det kärlek, säger Samuel.

Till julmarknaden i dag hoppas han kunna bidra med en mannekänguppvisning av hans egen kollektion av kläder gjorda i industriell hampa, ett fortfarande kontroversiellt material som han vill skapa förståelse kring. För Zoi och Tove blir julmarknaden en yta att ställa ut sina verk – Tove jobbar samtida konst och använder sig av flera olika tekniker, Zoi kommer att visa sina grafiska blad.

– Vi har inte bestämt oss för om det blir några tomtar på julmarknaden än. Mest av allt vill vi ju visa upp oss och alla de idéer som föds och närs i den här miljön, säger Martin Condominas.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.