Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-18 20:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/kritik-mot-ahlens-rea-tva-dagar-efter-dadet/

STHLM

Kritik mot Åhléns rea två dagar efter dådet

Foto: Alexander Mahmoud

Åhléns city i Stockholm ska öppna igen på söndag, enligt hemsidan. Då rear man ut ”rökskadade produkter”, något man informerat sina kunder om i ett mejl som gått ut under lördagskvällen.

Det har lett till kraftiga reaktioner på sociala medier.

Åhléns vd Gustaf Öhrn säger till TT att man resonerat om att stoppa utförsäljningen, men beslutat att genomföra den.

I mejlet skriver företaget bland annat att man ”beklagar djupt det fruktansvärda dåd som inträffat” och att ”våra tankar är med de drabbade och deras anhöriga”.

Vidare står i kundklubbsmejlet att Åhléns viktigaste fokus är att ta hand om sina medarbetare och att ge dem stöd, och att man är tacksam för att de efter omständigheterna mår bra.

Klockan 11.00 på söndagen ska Åhléns city Stockholm öppna igen, efter att ha hållt stängt efter lastbilsattacken i fredagskväll.

”Då startar en utförsäljning av rökskadade produkter som finns på tunnelbaneplanet och gatuplan. Halva priset på skadade produkter inom sport, accessoarer, skor och skönhetsprodukter.”, skriver man i mejlet, och informerar också om att plan ett till fyra kommer att vara stängt under söndagen, men öppna igen på måndag.

Läs också: Paniken på Åhléns minuterna efter dådet

Mejlet har lett till kraftiga reaktioner på sociala medier. På Åhléns Facebook-sida har många upprörda kunder kommenterat mejlet de ska ha fått, som många menar är osmakligt.

– Vad ska jag som kund känna – dags att passa på, eller? Det känns makabert, alldeles för tidigt, något slags terror-rea, säger en medlem i Åhléns kundklubb som fått mejlet, till DN.

– Vill de bli av med grejerna, så skänk bort dem till någon som behöver dem, kanske dit där terror är vardag.

Åhléns har under kvällen lagt ut ett förtydligande på sin hemsida. Där skriver man bland annat att man efter säkerhetsgenomgång med bland annat polis fattat beslut om att öppna Cityvaruhuset under söndagen.

”Det är viktigt för oss att visa att vi inte viker oss för onda krafter”, skriver man vidare. Man skriver också att man har rökskadade produkter i varuhuset som man inte kan sälja till fullpris, vilket man velat vara tydlig med gentemot sina kunder.

”Vi är jätteledsna om vår informationsmail har uppfattats som något annat än det vi ovan avsåg. Det var verkligen inte vår avsikt”, avslutas meddelandet.

Till TT säger Åhléns vd Gustaf Öhrn att Åhléns genomgått sitt jobbigaste dygn någonsin.

– Vi befinner oss i en situation som vi aldrig har upplevt förut. Vi har försökt hantera den så klokt vi har kunnat. Det vi har fokuserat främst på är vår egen personal, säger Gustaf Öhrn till TT.

Han säger vidare att Åhléns är ett värderingsdrivet företag, där ett öppet samhälle är en av värderingarna.

– Redan i går (fredag) bestämde vi och vår personal oss för att det här gör vi bäst genom att stå upp för det vi tror på. Och det bästa sättet vi kan göra det på är att öppna vårt varuhus så fort som möjligt, säger Gustaf Öhrn till TT.

Han förklarar vidare att utskicket var menat att informera om att defekta produkter som är rökskadade fanns, som man inte kan sälja till fullpris. Han säger också att företaget arbetar för hållbarhet, varför det inte varit aktuellt att slänga varorna, skriver TT.

Utförsäljningen kommer att ske som planerat.

– Vi har resonerat om vi skulle försöka stoppa den. Av två anledningar har vi beslutat att inte göra det. Det ena är att ska vi stå upp för våra värderingar så är det så här vi ska agera. Den andra anledningen är att vi faktiskt har lovat våra kunder att öppna i morgon, säger Gustaf Öhrn till TT.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt