Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Kultureliten samlar namn för nytt Slussen

Projektledaren Christine Frånlund samlade in namn på Södermalmstorg i går eftermiddag.
Projektledaren Christine Frånlund samlade in namn på Södermalmstorg i går eftermiddag. Foto: Erich Stering
Ett namnkunnigt gäng artister, konstnärer, författare och skådespelare sluter nu upp bakom ”Kulturslussenförslaget”. Benny Andersson, Robyn, Pernilla August, Stellan Skarsgård, Ulf Lundell, Caroline af Ugglas och Lars Norén var några av det sjuttiotal kulturpersonligheter som i helsidesannonsform i helgen ställde sig bakom motförslaget till stadens Nya Slussen.

Samtidigt bjöd de in samtliga stockholmare att delta i namninsamlingen för Kulturslussen på söndagen och lovade att själva vara där. Vid tretiden var ett regnblåsigt Södermalmstorg fortfarande helt kändisbefriat, men ett hundratal stockholmare köade tålmodigt för få skriva under sitt namn.

– Många av de här personerna jobbar ju utomlands eller på annat håll. Vi har inte ställt som krav att de ska vara här i dag. Det viktiga är att de stöder Kulturslussenförslaget, säger projektledaren Christine Frånlund.

Hon och designern Jonas Bohlin hjälptes åt att samla namn i snålblåsten. De tillhör projektgruppen, där även krögaren Erik Lallerstedt ingår, bakom alternativförslaget som presenterades i somras. Kulturslussen vill bland annat bygga en tjugo meter lång kajscen, biografer, ungdomskulturhus och designmuseum kring Slussen.

– Vi har papper så det räcker för 20.000 underskrifter, vi får väl se hur många det blir till slut. Hittills har vi nog fått in ungefär 750, men vi räknar med ett par tusen, säger Jonas Bohlin.

Hur många krävs för att stoppa det nuvarande förslaget?

– Det är svårt att säga. Hittills har det varit många protester som politikerna inte lyssnat till. Finansborgarrådet Sten Nordin har aldrig lyssnat, och kommer aldrig att lyssna. Men det finns folkpartister som kommer att lyssna och om de säger nej så stoppas förslaget.

Ni är ute fem i tolv med protesterna?

– Men vi har drivit den här frågan i fem år utan att få gehör. Stadens förslag är ett förslag som föraktar människorna. Dels förgör den platsens poetiska dimensioner med en trafikled lika bred som Essinge­leden. Det finns ingen plats för kollektivtrafik. Människor förväntas gå i en trappa som är hög som ett fyravåningshus. Det finns inget i stadens förslag som är vackert.

Hur många bilfiler har ert förslag?

– Vi har två filer på vardera sidan om allén, och en reservfil som kan utnyttjas för taxi. Och så har vi fyra leder som går under slussen. Vårt förslag innehåller fler cykel- och gångbanor. Det påminner lite om Nybroplan med en torgliknande ytbeläggning.

Du ritar vanligtvis möbler, vad är Bohlinskt i detta förslag?

– Det är byggnaderna och träd­allén. Och konsten i bassängen. Jag har bidragit med ganska mycket, men vi är tre arkitekter som har arbetat med det här.

Varför engagerar sig så många kulturpersonligheter i Slussen?

– För att de ser hur staden demolerar den här platsen för människorna. Slussen är Stockholms hjärta. Och för att vi har bett dem att göra det. Vi har skickat ut kompendium till 180 kulturpersoner med alla tillgängliga fakta så att de har kunnat engagera sig.

Vad kräver ni av politikerna?

– Vi vill att staden säger nej till Foster/Bergförslaget och lägger det i papperskorgen. Vi vill också att de startar en dialog med oss om hur Slussen ska bli i framtiden, säger Jonas Bohlin.

Den 28 november ska frågan upp i kommunfullmäktige. Alliansen står bakom förslaget, Socialdemokraterna och Vänstern är emot. MP är splittrat.

Kulturslussens förslag

Kulturslussen vill separera trafiken och låta gång- och cykeltrafiken gå på ömse sidor om trafiklederna. De vill ha bussterminal i kajplan, en botanisk trädgård och en saluhall vid Stadsgården.Här ska även finnas ett ungdomskulturhus vid Mariagränd, en 200 meter lång kajscen, en flytande restaurang, vattenskulpturer samt en kajpromenad. Under Södermalm­storg vill man se konsertsal, bio­salonger, bibliotek och ett designmuseum.

Stockholms stads förslag

Staden vill ha en ­åttafilig väg över bron och en cykelbro längs vattnet. Bussterminalen ligger under jord i Katarinaberget. De vill också anlägga en park med terrasser ned mot kajen till en småbåtshamn. En galleria, cykelkafé under bron och nya glasbygg­nader.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.