Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 04:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/kungsgatan-gravs-upp-under-tva-ar-rakna-med-trangsel/

STHLM

Kungsgatan grävs upp under två år – räkna med trängsel

Om tre år blir det trångt på Kungsgatan. Foto: Hans Kronbrink

Mer trafikstök väntar stockholmarna. En 108 år gammal ledningstunnel under Kungsgatan riskerar att rasa ihop. För att rädda den måste gatan grävas upp och arbetet väntas ta två år.

Tunneln under Kungsgatans södra sida, mellan Sveavägen och Norrlandsgatan, behöver förstärkas och förses med nytt tätskikt. Det är inte möjligt att genomföra det inifrån kulverten, utan arbetet måste ske från utsidan vilket innebär att den södra sidan av gatan kommer att schaktas upp.

Det betyder att trafiken påverkas, under byggtiden kommer södra sidans körbana att stängas av i etapper och även gångbanan på den södra sidan påverkas.

Planerad byggstart är hösten 2022. Under byggtiden, som bedöms pågå under två år, planeras ett körfält i vardera riktningen att vara öppet. När det nya taket gjuts kommer gatan att stängas av helt kortare tider.

Projektets trafikpåverkan kommer att analyseras djupare men trafikkontorets bedömning är kapaciteten på vägnätet i city ändå kommer att vara acceptabel. Under hela byggtiden blir det möjligt för gång- och cykeltrafik samt kollektivtrafik att passera. Ambitionen är även att övrig fordonstrafik ska kunna passera.

Kungsgatan är livligt trafikerad. Sträckan Sveavägen–Norrlandsgatan är en huvudgata men också ett stombusstråk. Dessutom är gatan utpekad som pendlingsstråk i stadens cykelplan och ett av stadens mest frekventerade gångstråk. Längs hela sträckan finns ett stort utbud av verksamheter, restauranger och handel.

Kungsgatan i Stockholm vid andra världskrigets slut den 7 maj 1945. Foto: Olle Wester/TT

Gångbanan är en av de med högst trängseltal i staden, därför planerar Stockholms stad att bredda gångbanan på södra sidan med upp till en meter på långa sträckor. Utrymmet tas från körbanan. 

Den huvudsakliga risken med projektet är, enligt trafikkontoret, en försenad byggstart. Ledningstunnelns dåliga skick, med bland annat kraftiga korrosionsangrepp, kan leda till en akut avstängning av ovanliggande körfält eller i värsta fall att kulverten havererar i väntan på åtgärd. 

Dessutom vill trafikkontoret att arbetet med Kungsgatan blir klart innan Klaratunneln ska renoveras, enligt plan 2024–2026. Om de byggena pågår samtidigt tror trafikkontoret att det blir svårt att kunna behålla en nedsatt men acceptabel framkomlighet genom City.

Läs mer: Professor: Låt de som stör trafiken med gatuarbeten betala 

Läs mer: Stockholms bussar blir allt långsammare