Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Låt taxi köra i bussfilen”

Foto: Hasse Holmberg/TT

Taxiförbundet vill få köra i Stockholms bussfiler och menar bland annat att färdtjänsten måste komma fram snabbare. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill snarare mildra taxis bekymmer genom färre bilar på Stockholms gator.

Det är trångt i trafiken i Stockholm. Det här drabbar alla, från ensamma förare i stadsjeep till bussresenärer och färdtjänsttaxi.

– Det är värre än någonsin nu när Slussen och området kring Sergels torg är en byggarbetsplats, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska taxiförbundet.

– Taxi är en del av kollektivtrafiken, det brukar politiker också säga. Låt då taxibilar köra i kollektivkörfälten, säger Claudio Skubla.

I veckan har taxibranschen begärt att trafikförordningen ändras så att vägmärket om ”fordon i linjetrafik” för bussfiler även innefattar taxi.

Branschen har även uppvaktat politikerna i Stadshuset med krav på att taxi ska tillåtas i de bussfiler som staden ansvarar för.

– Helst vill vi ha tillgång till alla kollektivkörfält och vi vill att man ändrar där vi i dag kan köra utom i rusningstid. Det är ju i första hand i rusningstid vi behöver köra där.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén betonar att han förstår att det finns stora problem med trängseln.

– På gator med busskörfält för att stombussarna ska komma fram, ska fälten vara enbart för att bussarna ska få fri lejd. Vi har lagt ned mycket pengar på att försöka snabba på stombusstrafiken.

På andra platser vill han varken säga ja eller nej till önskemålen.

– Vi kommer säkert att ha fler diskussioner om detta. Men rent principiellt anser jag att framkomligheten för taxi och annan nyttotrafik i första hand ska förbättras genom att minska den vanliga biltrafiken, säger Daniel Helldén.

Fakta. Önskemål från Taxiförbundet

För att taxiförare ska kunna ta rast i City vill man ha tillbaka tillståndet att få parkera upp till en halvtimme där det råder parkeringsförbud.

Vid ett antal populära resmål vill man underlätta för hämtning och lämning. Det gäller även längre sträckor på Odengatan, Kungsgatan samt hela Hammarby sjöstad.

Man vill också återinföra sträckor med parkeringsförbud vid portar i innerstaden.

Källa: Svenska Taxiförbundet

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.