Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Lidingöbanan rullar igen

Nu går Lidingöbanan igen efter två års ombyggnad. I fredags tog tåget provturer, här vid Breviks station.
Nu går Lidingöbanan igen efter två års ombyggnad. I fredags tog tåget provturer, här vid Breviks station. Foto: Gerda Woxén

I dag går det att åka med Lidingö­banan igen. Spårvagnarna rullar efter en upprustning som tog ett år längre än beräknat.

En grupp politiker, SL-folk och ­representanter för Stockholms spårvägar, som ska köra spårvagnarna på Lidingöbanan, passade på att provåka de nya vagnarna på den renoverade banan på fredagen. I  dag kan alla stockholmare åka med tågen.

Upprustningen, som startade i  juni 2013, skulle vara färdig förra hösten när Lidingö­banan fyllde 100 år. Men så blev det inte. Svårigheterna att få nyinköpta dyra signalsystem att fungera, som tycks förfölja SL, drabbade även Lidingöbanan. Den här gången fördröjdes återinvigningen över tio månader.

– Jag är glad för att det är klart och glad för att Lidingöborna visat tålamod. Efter ombyggnaden är Lidingöbanan bekvämare och säkrare, konstaterar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) hade hoppats att banan skulle öppna under jubileumsåret, men ser ändå återöppnandet som glädjande.

– Det blir enklare att resa med kollektivtrafiken för barnfamiljer med barnvagnar och äldre med rullatorer. Jag tror att många kommer att uppskatta att vagnarna inte låter lika mycket som de gamla, säger hon.

Nu stundar troligen några år av lugn och ro för Lidingöbanans resenärer. Omkring 2020 blir banan fånge på ön eftersom Gamla Lidingöbron ska rivas och ersättas med en ny. Två år senare kommer spårvagnarna att gå till Ropsten igen.

Hur det blir med sammankopplingen av Lidingöbanan med Spårväg City som enligt tidigare planer skulle göras 2014 återstår att se. Det senaste beslutet är att utbyggnaden av Spårväg City från Djurgårdsbron till Värtan och Ropsten skjuts upp till efter 2020.

Då ska spårvagnarna på Spårväg City ha sin depå på Lidingö i en anläggning som byggs för 30–40 spårvagnar.

Fakta. Lidingöbanan

Lidingö hade tidigare två banor. Spårvagnarna gick fram till högertrafikomläggningen 1967 ända fram till Humlegården. 1971 lades Norra Lidingö­banan ned.

Fram till avstängningen för upprustning 2013 trafikerades spåren av vagnar från 1946 som moderniserats en del men ändå hade en hel del gammal charm kvar.

De nya spanskbyggda spårvagnarna är av samma typ som de som trafikerar Tvärbanan mellan Alvik och Solna. Lidingöbanan har fått nytt signalsystem, flera hållplatser har byggts om och det har anlagts dubbelspår på flera sträckor. Allt detta, liksom nya stängsel, ska göra banan säkrare och mindre känslig för störningar.

Renoveringen har kostat drygt en miljard.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.