Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Livsfarliga skyltar mitt i cykelbanan

Trafikverkets regler och fyrkantig planering gör att nya cykelbanor ibland garneras med livsfarliga trafikskyltar. Värtavägen ska nu bli pilotprojekt för cykelbanor utan skylthinder – som ändå följer Trafikverkets regelverk.

Den som någorlunda regelbundet cyklar i Stockholm har möjligen tänkt tanken att det kanske inte är så enkelt att bygga en cykelbana som det borde vara. Med jämna mellanrum byggs cykelbanor där skyltar som ska tala om för bilister hur fort de får åka, att de inte får parkera eller varna för ett övergångsställe, sätts upp på stolpar mitt i cykelbanan.

Förra stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö försökte lösa problemet genom att satsa på kurser för de som planerar och bygger cykel­banor.

Efter maktskiftet i Stadshuset har det visat sig att det kanske inte var tillräckligt – eller att satsningen inte kom igång på allvar.

– Ett stort bekymmer är Trafikverkets regler som säger att vägskyltar måste vara på ett visst avstånd från körbanan. Men vi kan ju inte ha stolpar på cykelbanorna, så vi måste hitta på smarta sätt att bygga cykelbanor utan att bryta mot reglerna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp).

Vid trafiknämndens senaste sammanträde beslutade politikerna i stor enighet om att satsa 58 miljoner på en cykelbana längs Värta­vägen.

I lika stor enighet beslutade de att göra Värtavägen till ett pilotprojekt. Värtavägen ska få en cykelbana där Stockholms cykelbanebyggare visar hur det går att bygga en cykel­bana utan störande skyltar och stolpar – utan att bryta mot Trafikverkets regler.

Borde det inte vara lättare att strunta i mossiga regler och bygga säkert för oskyddade trafikanter som cyklister och gående?

– Man kan ju tycka att regler enbart utformade utifrån biltrafik är dåliga. Men det är också så att skyltar som sätts upp regelvidrigt kan anses som ogiltiga och det skapar en knepig situation, säger Daniel Helldén.

Han är säker på att det går att hitta på bättre sätt att sätta upp en hastighetsskylt än att fästa den på en järnstolpe i cykelbanan och att problemet går att lösa utan att reglerna ändras.

– Men vi ska samtidigt påtala för Trafikverket och staten att regelverket borde ändras, lovar Daniel Helldén.

En ny cykelbana längst ut på Kungsholmen längs Ulvsundaviken är ett exempel på farligt byggda cykelbanor. Den byggdes så att den smalnar av till hälften där den behöver ge plats för skyltar för övergångsställen. Den cykelbanan byggs nu om så att skyltstolparna sätts upp på utbuktningar som går ut i körbanan i stället.

En annan cykelbana som byggs om är den som går längs Norr Mälarstrand och genom Rålambshovsparken. Om den har trafiknämnden och Kungsholmens stadsdelsnämnd blivit osams. En knepig passage genom parken vill trafiknämnden göra så pass bred att det finns plats både för cyklister och för gående. Stadsdelsnämnden är negativ eftersom det betyder att grönska från parken måste göras om till cykelbana.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.