Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 04:53 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/majoritet-vill-inte-ha-gratis-kollektivresor/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Majoritet vill inte ha gratis kollektivresor

Sju av tio stockholmare säger nej till nolltaxa i kollektivtrafiken. Det visar en opinionsundersökning som Synovate (tidigare Temo) gjort på uppdrag av Dagens Nyheter.

Det är en mindre ökning för gratis resor sedan 2004, då Temo ställde samma fråga.

I procenttal anser i dag 70 procent att de som reser med SL ska betala biljettavgift, mot 74 procent för tre år sedan.

En av fyra, eller 27 procent, svarar att kollektivresandet bör vara gratis och helt finansieras genom skattsedeln. Det är en ökning med sex procentenheter sedan 2004.

Länets invånare reser för cirka åtta miljarder kronor om året, varav drygt fyra miljarder är biljettavgifter. Resterande del täcks av landstingsskatten, för närvarande 12:27 kronor per intjänad hundralapp.

- Med full skattefinansiering i trafiken behöver landstingsskatten höjas med minst 1:30 kronor, säger Helena Sundberg, planeringschef på SL, som studerat effekterna av nolltaxa. För en medelinkomsttagare innebär det en skattehöjning med cirka 220 kronor i månaden.

- Och det är sannolikt i underkant. En femtedel fler resenärer vid nolltaxa, vilket kan anses troligt, innebär krav på ökat trafikutbud motsvarande 800 miljoner kronor, säger Helena Sundberg.

Hennes studie visar att nolltaxa främst skulle gynna de unga resenärerna. De har i allmänhet låga inkomster och gör många resor.

Dagens Nyheters Synovateundersökning visar att stödet för gratis kollektivtrafik är störst hos vänsterpartiets och miljöpartiets väljare och minst hos moderater och folkpartister. Hos socialdemokraterna är 59 procent för avgifter.

Cirka 680.000 personer reser dagligen i SL-trafiken. Med nolltaxa spår Helena Sundberg en 20-procentig ökning, bland pendeltågsresenärer hela 24 procent. SL saknar i dag spårkapacitet för fler resor i tunnelbanan och med pendeltåg. Tidigast 2017, när Citybanan beräknas stå klar, kan pendeltågstrafiken öka. Det är enbart på bussidan och på lokalbanor som kapacitetsförstärkningar kan ske de närmaste åren.

I stora delar av trafiksystemet saknar SL möjlighet att ta emot den resandeökning som Helena Sundberg förutspår vid full skattefinansiering av SL-resandet.

- Visst är det trångt i systemet, men vi klarade trängselskatten, och får vi nya politiska direktiv kommer vi att klara det också. Som reseoperatör vill du alltid ha nya resenärer, poängterar Helena Sundberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.