Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Man föll ner på spåret – SL vill höja säkerheten

Citybanans plattformsdörrar vid Odenplan.
Citybanans plattformsdörrar vid Odenplan. Foto: Nicklas Thegerstrom, Nicklas Thegerström

I lördags dog en man efter att ha snubblat ner på spåret vid Abrahamsberg. SL vill med hjälp av nya tekniker höja säkerheten kring Stockholms tåg och tunnelbana. Men ännu kvarstår flera svårigheter innan det kan bli verklighet.

På lördagen dog en man i Abrahamsberg i västra Stockholm efter att ha snubblat ner på spåret och blivit påkörd av ett tåg.

– Det är väldigt olyckligt. Den här händelsen i helgen är en påminnelse till oss och till andra resenärer att man måste vara försiktig och inte stå för nära kanten när tunnelbanetåget rullar in, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL, Storstockholms lokaltrafik.

Drygt tio personer dör varje år efter händelser i tunnelbanan. Helgens olyckshändelse ger SL ännu en anledning att se över säkerheten kring sina spårområden. 

Plattformsdörrar kring spåren har länge diskuterats som ett sätt att höja säkerheten. DN kunde tidigare berätta att Medborgarplatsen och Åkeshov skulle få plattformsdörrar under 2018. Men upphandlingen avbröts i maj då den bara fick ett anbud.

– Vi ska så småningom formulera nya anbudsfrågor, men vi har inga datum än, utan vi ska ta tag i det så fort vi kan, säger Claes Keisu.

Frågan om att införa plattformsväggar eller plattformsgrindar till fler stationer är alltjämt levande. I dag finns en sådan lösning för citybanan vid Stockholms city och Odenplan. 

– De har funkat klanderfritt och är jättebra, det finns ingen möjlighet att komma för nära. När tåget har stannat på stationen så öppnas både tågets dörrar och de här plattformsdörrarna så att man kan göra passagerarutbyte, säger Claes Keisu.

Läs också: Plattformsdörrar kan införas 

SL vill höja säkerheten, men svårigheterna är flera. Vinterklimat ställer högre krav på tekniken på utomhusplattformar, en del plattformar är svängda medan andra är raka. Dessutom trafikeras tunnelbanan av olika sorters tåg. Under 2019 kommer ytterligare en ny tågmodell att lanseras, de nya C30-tågen.

– Dörrparen sitter på olika ställen så det komplicerar saker. För att folk ska kunna gå av och på måste de här plattformsbarriärerna gå att öppna precis där tågdörrarna är, säger Keisu. 

Han beklagar flera gånger helgens tragiska dödsfall.

– Men just den här händelsen i sig gör inte att vi tänker annorlunda. Vi ser ju allvarligt på säkerhetsfrågor och försöker förbättra säkerheten på alla upptänkliga sätt, men tills vidare är vi inte där att vi kan ha plattformsväggar i tunnelbanan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.