Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-07 11:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/mer-plats-for-cyklister-och-gaende-pa-vasterbron/

STHLM

Mer plats för cyklister och gående på Västerbron

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) konstaterar att det finns plats för att bredda utrymmena för gång- och cykeltrafik på Västerbron.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) konstaterar att det finns plats för att bredda utrymmena för gång- och cykeltrafik på Västerbron. Foto: Nicklas Thegerström

Fotgängare och cyklister ska få mer utrymme på Västerbron. Trafiknämnden i Stockholms stad har beslutat att utreda frågan ”i närtid”.

– Det är farligt att gå och cykla på Västerbron i dag. Det är på tok för trångt, framför allt för gående som hamnar i cykelbanan. Vi kommer inte att hinna göra något i år men det ska se så fort som möjligt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

I dag finns två körfält för bilar, bussar, lastbilar med mera i bägge riktningarna. Inga körfält ska tas bort, men väl smalnas av. Samtliga partier utom Sverigedemokraterna röstade för förslaget om att utreda en breddning av gång- och cykelfälten. 

– Det räcker med att gå upp på bron och titta hur det ser ut, det finns utrymme, körfälten är överbreda, säger Daniel Helldén.

Den större utredningen om Västerbrons framtid ska pågå till 2022, staden räknar med att kunna sätta i gång med arbeten på den viktiga förbindelsen över Saltsjö/Mälarsnittet bron tidigast 2028.

Västerbron från 1935 har – likt flera andra ålderstigna Stockholmsbroar – nämnts i rivningssammanhang.

– Det vore förfärligt. Västerbron är en huvudspelare i Stockholms viktigaste vattenrum Riddarfjärden. Det är viktigt att stockholmarna ges en möjlighet att se vilken stor förändring det skulle bli, sade Skönhetsrådets sekreterare Henrik Nerlund tidigare till DN.

Västerbron öppnades för trafik 1935.
Västerbron öppnades för trafik 1935. Foto: Nicklas Thegerström

Bron är i dag blåklassad av Stockholms stadsmuseum, vilket innebär att bron anses ha ett ”synnerligen högt kulturhistoriskt värde”. 

Daniel Helldén är inne på samma linje.

– Jag kan inte lova någonting, men det är osannolikt att vi river ett sådant landmärke, det vore som att riva Eiffeltornet. Att byta ut Västerbron mot en modern betongbro, nej, det går inte. Den har en sådan betydelse för stockholmarna, säger han.

Utredningen har hittills kommit fram till att Västerbrons stålkonstruktion inte är i så dåligt skick som man först befarade.

– Men stålkonstruktionen är det som är knepigt. Det fanns inte samma regelverk om hållbarhet och annat 1935 och inte alls den trafikmängd vi har i dag, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Flera Stockholmsbroar hotas av rivning 

Läs mer: Stora trafikstörningar under drygt tio år i Stockholm

Ämnen i artikeln

Cykeltrafik
Södermalm
Kungsholmen
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt