Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Miljarder i prisskillnad mellan de olika förslagen

SL har räknat ut vad det kostar att bygga de mest aktuella av alla e nya tunnelbanesträckningar som politiker av olika kulörer vill bygga. Siffrorna på alla utbyggnader, utom för de olika alternativen att bygga tunnalbana till Nacka, är mycket översiktligt uträknade.
SL har räknat ut vad det kostar att bygga de mest aktuella av alla e nya tunnelbanesträckningar som politiker av olika kulörer vill bygga. Siffrorna på alla utbyggnader, utom för de olika alternativen att bygga tunnalbana till Nacka, är mycket översiktligt uträknade. Grafik: Barbro Ingvaldsson

En sak är säker. Det är dyrt att bygga tunnelbana. Det visar en rad kalkyler om kostnader för samhället och nytta för resenärerna som SL gjort på uppdrag av den politiska styrgruppen för tunnelbana till Nacka och de statliga förhandlarna för tunnelbanesatsningen.

Sedan i höstas pratar alla politiska partier tunnelbana, även om en del politiker anser att tunnelbanelinjer leder direkt till himmelriket, medan andra är mindre lovprisande.

Regeringens tillsatta förhandlare H  G Wessberg och Catharina Håkansson Boman ska till årsskiftet lägga fram en tunnelbaneplan med tillhörande stora bostadsprojekt. SL har nu försett dem med ett underlag om kostnader och resenärsnytta.

Tunnelbanan till Nacka är den utbyggnad som utretts mest grundligt. Det har tidigare stått klart att alternativet att dra tunnelbanan i det ”rör” under Saltsjön som samtidigt ska ge plats för motorvägen Österleden är det som lockar minst tunnelbaneresenärer och att en dragning med koppling till Slussen lockar flest.

När SL räknar på kostnaderna visar det sig att alternativen med bergtunnlar är billigare än alternativen med sänktunnlar på Strömmens botten. Det visar sig också att det finns billigare alternativ än en samlokalisering med Österleden. Billigast blir en tunnelbana som går via Henriksdal och inte via Hammarby sjöstad och Södermalm. Men den drar inte lika många resenärer.

Prislappen på de olika tunnelbanealternativen till Nacka varierar mellan 11,5 och 16,7 miljarder.

Många politiker – inte minst i Stockholms stadshus – talar sig varma för att bygga ihop gröna linjen med tunnelbanan till Nacka. Det skulle lindra trycket på tunnelbanan mellan Slussen och T-centralen och göra det möjligt att bygga många tusen bostäder, bland annat kring Gullmarsplan.

SL har valt att studera en avgrening av Hagsätralinjen, och siffrorna visar att den grenen skulle avlasta Slussen–T-centralen rejält. Men det blir – också – ett väldigt dyrt projekt.
Kostnaderna varierar mellan 7,4 och 8,9 miljarder beroende bland annat på vilket av de olika Nacka-alternativen som byggs. Osäkerheten i kalkylerna är stor – det kan handla om 10–11,7 miljarder om det vill sig illa.

Ett av de senaste tunnelbaneutspelen kom från Moderaterna som vill skynda på planeringen av tunnelbana till Barkarby. SL har översiktligt kalkylerat med att en förlängning av blå linjen från Hjulsta till Barkarby kostar 1,9 miljarder, medan en förlängning från Akalla till Barkarby går på 3,3 miljarder. En stor skillnad mellan projekten är att linjen från Akalla ger två stationer i Barkarbystaden och inte enbart en i utkanten av området.

Det finns två huvudalternativ när det gäller att bygga ut tunnelbanan till Täby. Inget är gratis. En förlängning av röda linjen från Mörby till Arninge bedöms kosta 8,8 miljarder medan utbyggnad av gröna linjen från Odenplan via Karolinska och Solna beräknas kosta 20,5 eller 21,7 miljarder beroende på om tunnelbanan ska grenas av från gröna linjen vid Odenplan eller ha en egen station som gör det möjligt att bygga vidare mot sydväst i framtiden.

Den stora prisskillnaden talar klart för en förlängning av röda linjen. Men restidseffekterna talar klart för en utbyggnad från Odenplan via Solna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.