Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-11-28 04:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/miljopartiet-pop-up-cykelbanor-ger-cykeln-en-mer-sjalvklar-plats-i-trafiken/

STHLM

Miljöpartiet: Pop-up-cykelbanor ger cykeln en mer självklar plats i trafiken

Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) tog en tur tillsammans med #CykelUppropet.
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) tog en tur tillsammans med #CykelUppropet. Foto: Alexander Mahmoud

Pop-up-cykelbanor och förändringar i friskvårdsbidraget, det är några av Miljöpartiets förslag för en bättre miljö för cyklister. För att diskutera frågorna tog bostadsministern Per Bolund (MP) en cykeltur med initiativtagarna till #Cykeluppropet.

– Cykeln är inte en leksak, det är ett färdmedel, säger finansmarknads- och bostadsministern.

Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund tog under fredagsmorgonen en cykeltur tillsammans med #Cykeluppropet, ett initiativ startat av Emma Sundh, Sophia Schyman och Annika Sundin för säkrare cykling och mindre trängsel.

– Deras engagemang ger mig mer kraft att göra fler insatser, säger han.

Miljöpartiet har kommit med nya förslag för att ge cykeln en mer självklar plats i trafiken. Bland förslagen finns pop-up-cykelbanor och förändringar av friskvårdsbidraget.

Under det rullande mötet pratade trion bakom uppropet med Per Bolund om bland annat Miljöpartiets nya förslag, som de är positiva till.

– Alla initiativ som sänker trösklarna att få ut fler i cykelbanorna är ju en vinst. Vi har skarpa klimatmål att uppfylla, läget är akut. Cykeln är en viktig pusselbit och mer måste göras, säger de.

Initiativtagarna till #Cykeluppropet säger att cykeln kan fylla en viktig funktion i arbetet med att uppnå klimatmålen.
Initiativtagarna till #Cykeluppropet säger att cykeln kan fylla en viktig funktion i arbetet med att uppnå klimatmålen. Foto: Alexander Mahmoud

I dag kan man använda friskvårdsbidraget för att gå på ett spinningpass på gymmet eller om man är med i en cykelklubb, men inte för att reparera sin cykel som man kanske använder för att pendla. Det borde ändras tycker Per Bolund.

– Det är en märklig situation, man kan använda sitt friskvårdsbidrag till spinning men inte till reparationskostnader. Om man kunde det så hade det uppmuntrat till cykelpendling, säger han.

Allt fler har börjat cykla till jobbet under coronapandemin för att undvika smittorisk i kollektivtrafiken.

– Det är väldigt tydligt att fler vill och väljer att cykla. Vi vill skapa bättre villkor för alla som gör en insats för miljön och hälsan.

Ytterligare ett förslag som, enligt Miljöpartiet, ska underlätta tillvaron för cyklister är så kallade pop-up-cykelbanor. Tanken är att låta en av bilfilerna på flerfiliga vägar bli cykelbana istället. Ett exempel Per Bolund tar upp är Västerbron i centrala Stockholm där det finns två bilfiler i vardera riktning. Just cyklisters utrymme på Västerbron är en fråga som diskuterats flitigt i Stockholms stadshus.

Per Bolund menar att cyklister skulle kunna få mer utrymme på exempelvis Västerbron.
Per Bolund menar att cyklister skulle kunna få mer utrymme på exempelvis Västerbron. Foto: Alexander Mahmoud

Den 1 december träder lagen om cykelgator i kraft och Miljöpartiet hoppas att kommunerna nyttjar den nya möjligheten. På cykelgatorna är hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen och motordriven trafik måste anpassa sig efter cyklarna.

Själv har bostadsministern använt cykeln under flera år för att ta sig till jobbet.

– Jag cyklar till och från jobbet i flera år och ser fördelarna, men det finns också en hel del utmaningar, säger han.

Trots att #Cykeluppropet är positiva till förslagen och ser dem som bra tillfälliga lösningar, så menar de att mer behöver göras för att rädda klimatet.

– Det är hög tid att fila på ett svar på frågan som nästa generation garanterat kommer att ställa: Vad gjorde du när du hade chansen?

Läs mer:

Skönhetsrådet vill stoppa planerad breddning av cykelbanor i Gamla stan

Nio cyklistfällor och hur du undviker dem

Ämnen i artikeln

Cykeltrafik
Cykel
Per Bolund
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt