Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/minskat-stod-drabbar-elever-med-sarskilda-behov/

STHLM

Minskat stöd drabbar elever med särskilda behov

Flera föräldrar är oroliga för deras barns skolgång efter ändringen. Anna Lindberg, Cecilia Back, Lobke Blom, Magnus Back, Erik Jonasson och Christina Jonasson har alla sina barn på Ingridskolan.
Flera föräldrar är oroliga för deras barns skolgång efter ändringen. Anna Lindberg, Cecilia Back, Lobke Blom, Magnus Back, Erik Jonasson och Christina Jonasson har alla sina barn på Ingridskolan. Foto: Jonas Lindkvist

Solna stad införde i höstas nya rutiner för ansökningar om tilläggsbelopp för elever med särskilt behov av stöd. Nu larmar föräldrar om att de flesta eleverna på stadens resursskolor får avslag.

– Bara 24 av 137 barn har beviljats stöd sedan sedan augusti, säger Magnus Back, förälder.

På Ingridskolan i Bergshamra går elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism. En av dem är Magnus och Cecilia Backs son Victor.

– Han går i en liten klass med sex elever och tre lärare och pedagoger. Då fungerar det för honom. Det låter mycket, men utan så mycket hjälp fungerar det inte, säger Magnus Back.

Tidigare gick sonen på en kommunal skola. Där fick han inte tillräckligt med stöd och var inte godkänd i kärnämnena. Men efter bytet till resursskolan har pusselbitarna börjat falla på plats.

– Han klarar kunskapskraven, han har fått kompisar och mår så himla mycket bättre nu. Vi är jätteglada. Det känns som att han har hittat sitt sammanhang, säger Cecilia Back.

Inför höstterminen 2019 ändrade Solna stad rutinerna för tilläggsbelopp till elever med särskilt behov av stöd. Tidigare hade skolorna haft ett schablonavtal med kommunen. Nu måste skolorna i stället ansöka om tillägget för varje elev.

Cecilia och Magnus Back är kritiska till Solna stads nya rutiner.
Cecilia och Magnus Back är kritiska till Solna stads nya rutiner. Foto: Jonas Lindkvist

Sedan dess har Ingridskolan fått avslag på elva av tolv ansökningar om tilläggsbelopp. Nu är flera föräldrar oroliga för hur avslagen påverkar deras barns skolgång.

Enligt skolans rektor, Ingrid Svedin, går skolan miste om ungefär 2,5 miljoner kronor på grund av avslagen. 

– Det här blev en chock. Det motsvarar nästan fem assistenttjänster. För eleverna får det stora konsekvenser, säger Ingrid Svedin.

Sedan avslagen började komma in har två och en halv assistenttjänster dragits in på skolan. På grund av det ekonomiska läget har de inte ersatts, berättar hon.

– Det är inte bra. Personalen är nyckeln för eleverna. Utan dem raseras deras tillvaro. För resten av personalen blir det också större arbetsbelastning, säger Ingrid Svedin.

Tillsammans har föräldragruppen gjort en sammanställning av alla kommunens beslut om tilläggsbelopp sedan ändringen. Den talar sitt tydliga språk – 113 avslag och 24 bifall. Siffrorna gäller kommunens samtliga skolor. 

– Grunden för stödet kan vara både fysiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, men av materialet går det inte att säga om några barn med enbart neuropsykiatriska har fått godkänt, säger Magnus Back.

Cecilia och Magnus Back är båda kritiska till förändringen.

– Resursskolorna är uppbyggda kring en specialkompetens och den kostar pengar. Många av de här barnen har äntligen fått ordning på sin skolgång just för att de får extra stöd, säger Cecilia Back.

Samtidigt som kommunens rutiner ändrats går Solna stads skolnämnd med underskott. I protokollet från nämndens sammanträde i december lyfts förändrade rutiner för tilläggsbelopp fram som en åtgärd för att komma till rätta med underskottet.

Ingrid Svedin, Ingridskolans rektor.
Ingrid Svedin, Ingridskolans rektor. Foto: Jonas Lindkvist

Men enligt Marianne Damström Gereben (L), ordförande i skolnämnden, handlar inte förändringen om att spara pengar.

– Det är en missuppfattning. Det handlar inte alls om det. Vi har inga besparingskrav på det området, säger hon.

– Det handlar om en anpassning till lagen som säger att skolorna måste ansöka för tilläggsbeloppen individuellt för varje elev. I ansökan ska de visa att eleven behöver extraordinärt stöd.

Hur mycket kommunen ändå sparar på att fler ansökningar får avslag är oklart.

– Det har jag inte tittat på eftersom jag inte är intresserad av att göra en besparing inom det här området, säger Marianne Damström Gereben (L).

 I december gav kommunen ett tillskott till skolorna som fått avslag på sina ansökningar. För varje elev som inte beviljats tillägget fick skolorna 50.000 kronor för det pågående läsåret.

– Det är en kortsiktig lösning. Men det är viktigt att få till en även på längre sikt. Eleverna finns ju kvar. Därför jobbar förvaltningen i dialog med skolorna för att komma fram till en mer långsiktig lösning, säger Marianne Damström Gereben (L).

Men någon sådan dialog känner inte rektor Ingrid Svedin igen. 

– Jag visste inte om att det pågår en sådan. Jag har inte hört något om långsiktiga lösningar.

På skolan går elever från tretton olika kommuner. Men ändringen berör bara de som bor i Solna stad.  Många av de andra eleverna får fortfarande tilläggsbelopp.

– Om alla kommuner resonerade likadant hade vi fått lägga ner, säger Ingrid Svedin.

Läs mer: Här är skolan som varken har klasser eller klassrum 

Läs mer: Stora nedskärningar väntar gymnasieskolor